Twinkle | Digital Commerce

VanMoof trapt AR-pedaal in

2021-03-03
1000562
  • [case]
  • 4:01

Met negen brandstores verspreid over de aardbol en een wereldwijd publiek, is het voor e-bike specialist VanMoof een uitdaging om de testervaring van een fiets bij de klant te krijgen. Een oplossing vond het bedrijf met de inzet van augmented reality-technologie. Een gouden keus, zo blijkt: ‘Dat het waarde toevoegt is overduidelijk.’

VanMoof kwam voor het eerst in aanraking met augmented reality (AR) in de zomer van 2019, stelt head of growth marketing Sebastian Mehldau: ‘We zijn continu bezig met het zoeken naar innovatieve manieren om onze klanten te bereiken en te zorgen dat zij het merk VanMoof zo goed mogelijk ervaren. Tijdens de Worldwide Developers Conference kwam ik voor het eerst in contact met de AR-techniek en zag ik dat het een erg leuke manier is om een product vanuit huis te ervaren.’ Het fietsenmerk besloot te investeren in een AR-tool die de fietsen real life kan weergeven en klanten op een toegankelijke manier kennis laat maken met de e-bikes. Een partnerschap werd aangegaan met VR- en AR-agency Boldly-XR. Mehldau: ‘Zij lieten zien dat je op een heel praktische manier de fiets in AR kunt weergeven en dat het toegankelijk is om zoiets te implementeren. Een AR-model kan nooit de echte ervaring van het testen van een fiets vervangen, maar qua technologie komt dit het dichtst in de buurt van de realiteit. De dimensies zijn realistisch en daarnaast hebben we gewerkt aan een interactieve fiets. Er zitten features in de tool als geluid, beweging en lichteffecten, dus je kunt er erg creatief mee zijn.’

Functioneel

Boldly-XR maakte niet alleen een fiets na die als twee druppels water lijkt op het origineel, de fiets is ook informatief. Zo komen klanten meer te weten over verschillende functies van de e-bike. Leuk voor de klanten, maar daarnaast ook erg functioneel, legt managing director Yannick Boers van Boldly-XR uit: ‘Ik zeg altijd: het heeft geen zin om een shampoofles in AR te plaatsen. AR is perfect voor slow moving consumer goods; premium producten die je wilt kunnen vergelijken en waarbij je vaak langer de tijd neemt om ze aan te schaffen. Dit is één van onze meest levensechte AR-projecten en dat komt omdat we vanaf het begin met VanMoof hebben afgesproken om een zo hoog mogelijk level of detail te hanteren. En dat was vrij lastig, want van VanMoof krijgen we meestal modellen van tussen de 1,3 en 1,6 miljoen polygonen en die moesten we reduceren tot ongeveer 150.000 polygonen, zonder dat er kwaliteit verloren ging. Dus we hebben veel slimme rendertechnieken moeten gebruiken.’

ROI maal 7

Het resultaat van die slimme rendertechnieken is dat Boldly-XR een tool heeft neergezet die niet alleen VanMoof heeft verbaasd, maar die ook in de smaak valt bij diens klanten. Mehldau: ‘Toen we hiermee begonnen, was er geen garantie dat dit een succes zou worden. We startten klein met twee modellen en een klein budget. Als eerste hebben we een Facebookcampagne ingezet in januari 2020. Die duurde vier weken en was puur om te kijken hoe klanten reageren op de AR-tool. In die periode bereikten we 600.000 mensen en had 20 procent van hen interactie met het model. Meer dan 10.000 nieuwe klanten bezochten onze website en de klanten die interactie hadden met het model kochten in totaal 78 e-bikes. Dat is een ROI maal 7. Dat was voor ons wel de reden om er meer op in te gaan zetten.’ De tool is daarnaast door VanMoof in de webshop geïntegreerd. Ook dat bleek een gouden zet, vervolgt Mehldau: ‘Vorig jaar belde Yannick mij en zei: “We hebben een probleem. We hadden verwacht dat de AR-tool op de website voor enkele honderdduizenden views zou zorgen. Maar na een paar dagen zaten we al in de miljoenen.”’ Boers vult aan: ‘Ik had niet verwacht dat het zó goed zou lopen. We hadden een bereik verwacht van 150.000 views in de eerste week en uiteindelijk waren het er 2,6 miljoen!’

Covid-19

Ook tijdens de covid-19-pandemie bleek de AR-tool voor VanMoof een uitkomst, vervolgt Mehldau: ‘We hadden grootse plannen om test ride-locaties te lanceren voor onze wereldwijde klanten, maar die plannen moesten we noodgedwongen uitstellen. Nu doet de AR-tool dienst als soort virtuele testrit. Het zal de echte ervaring van een fiets testen nooit vervangen, maar geeft wel het idee van de look-and-feel. Wat gebeurt er als je de bel indrukt? Of de boost-knop? Dat kun je allemaal uitproberen.’

Het succes van de tool is mede te danken aan het feit dat de techniek erachter nu een stuk toegankelijker is. Boers: ‘Veel bedrijven weten nog niet dat we momenteel in een gouden tijd op het gebied van AR leven. Als merk kun je de magie van AR veel eenvoudiger implementeren. Het is voor de meeste bedrijven lastig om te starten met innovaties en de mindset om hier intern draagvlak voor te creëren, maar VanMoof is erg digital minded en loopt echt voorop op dat vlak.’

Quick Bites
• VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier.
• Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam.
• In september 2020 haalde het bedrijf nog 40 miljoen euro aan groeigeld binnen.