Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100 Mini's: #204 Snowcountry

2021-03-22
1000562
  • [interview]
  • 2:21

‘Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk’, luidt Calimero’s bekende uitspraak. Maar hier houdt de vergelijking tussen dit tekenfilmfiguur en de hekkensluiters van de Twinkle100 ook weer meteen op. Want als je minstens 7,6 miljoen euro aan online verkopen opstrijkt in een jaar, dan is dat een prestatie van formaat. Alle reden om maandelijks een ‘kleinere’ speler in de spotlights te zetten. Dennis van de Pol pakt nu het momentum namens Snowcountry.

Jullie staan met 9,5 miljoen euro op nummer 204 in de jongste Twinkle100. Blij mee?

‘Het is een prestatie op zich en natuurlijk heel mooi om te zien dat we sinds de oprichting in 2008 naar deze plek zijn doorgestoten. Deze uitslag hebben we niet groots gevierd – we vonden dit niet helemaal gepast in deze tijd, aangezien veel retailers zowel on- als offline het water aan de lippen staat. Wel heb ik getrakteerd op gebak. Of eerlijk gezegd moet ik dat zelfs nog doen

De ranking zelf draait natuurlijk toch om cijfers, maar wat speelde er zoal in jullie organisatie?

‘Corona heeft ook bij ons veel teweeggebracht. Door de lockdown in maart vorig jaar sloten alle skigebieden en dit veroorzaakte nogal wat paniek. Een virus is in de winter nu eenmaal actiever dan in de zomer, dus we moesten het zekere voor het onzekere nemen en hebben afgelopen zomer meer dan ooit de focus op de consument gelegd. Alle activiteiten en sporten die in eigen land konden plaatsvinden, namen een enorme vlucht. Denk hierbij aan de fietsmarkt, maar ook producten als surfplanken, kites en sup boards waren niet aan te slepen.’

Hoe boksen jullie op tegen de grote e-commercespelers?

‘Wintersport is en blijft een nichemarkt. Klein voorbeeld: elk jaar worden in Nederland meer fietsen verkocht dan snowboards wereldwijd. Om maar even iets te noemen. De kracht van Snowcountry is dat wij ondanks onze grootte een echte specialist zijn en dat onze blik mondiaal is. Ons doel is om iedere fanatieke berg- en wintersporter met ons in aanraking te laten komen en de best mogelijke klantreis te bieden. Ook staat automatisering altijd centraal: als e-commercespeler ben je een techbedrijf en is hetgeen je verkoopt eigenlijk bijzaak.’

Waar hopen dan wel verwachten jullie te staan in de volgende Twinkle100-ranking?

‘Ondanks de coronacrisis en de sluiting van de winkel groeien wij nog steeds hard, al is de focus voor nu echt naar het buitenland verlegd. Dit is een goed teken voor de CrossBorder Top 30 en in iets mindere mate voor de Twinkle100, maar gezien de eerste maanden van 2020, de goede zomer én de positieve start van winterseizoen 20/21 durf ik toch wel te voorspellen dat we de top-200 ingaan!’