Twinkle | Digital Commerce

T-matters: awareness via T-shirts

2021-03-22
1000562
  • [interview]
  • 1:34

De missie van T-matters is het creëren van bewustwording bij zoveel mogelijk mensen, zodat samen gezorgd kan worden voor een betere wereld. En dat doet het merk naar eigen zeggen door ‘eerlijke shirts te maken met toffe prints waar een verhaal achter zit’.

De verhalen gaan over plasticvervuiling, voedselverspilling, bio-industrie et cetera. Elk ontwerp is gericht op een probleem of uitdaging waar we in de wereld mee worden geconfronteerd. ‘De prints zijn bijzonder en wekken nieuwsgierigheid op. Zo zijn het gesprekstarters om te discussiëren over onderwerpen die ertoe doen’, vertelt Ilona Lok, initiatiefnemer/eigenaar van T-matters. Klanten die een shirt kopen krijgen het verhaal erbij. ‘We onderscheiden ons van andere merken, omdat voor ons bewustwording op de eerste plaats staat. We zijn een kledingmerk, maar nog meer een awareness-onderneming’, zegt Lok, ‘en bewustwording is de eerste stap naar verandering.’

De shirts worden duurzaam geproduceerd en meer dan 90 procent wordt on demand bedrukt. De eigenaar wil zo min mogelijk voorraad creëren om te voorkomen dat er overschot ontstaat. Als er een bestelling is geplaatst, wordt de order doorgegeven aan de duurzame drukkers waar Lok mee samenwerkt. ‘Zij kopen de shirts in België in en bedrukken ze in Nederland met hoogwaardige inkt op waterbasis, waarna wij de verzending regelen met PostNL.’

In de webshop kunnen klanten zoeken op thema’s als mensenrechten, dieren, vervuiling en verspilling. Van elk verkocht item gaat 25 procent van de opbrengst naar een organisatie die het betreffende probleem probeert op te lossen, bijvoorbeeld WNF, The Ocean Cleanup of Amnesty International. Marketingwise zet T-matters social media in en wordt samengewerkt met andere duurzame merken, influencers en platformen. Bekendheid genereren is echter ook een grote uitdaging, ziet Lok: ‘Het duurzame on demand-principe maakt het lastig om in fysieke winkels te liggen. Dus daar moeten we creatief mee omgaan.’