Twinkle | Digital Commerce

Minder kilometers per pakket met de consument aan de knoppen

2021-03-04
1000562
  • [branded content]
  • 2:24

Uit onderzoek van PostNL onder ruim 1.000 ondervraagden blijkt dat consumenten vaker thuis zijn als ze zelf kunnen bepalen wanneer hun pakket bezorgd wordt. Ook zijn ze bereid om wat langer te wachten op hun bestelling wanneer dat duurzamer is. Dat betekent meer tevreden klanten en minder CO2-uitstoot. Daarom biedt PostNL graag die keuze. Want als de consument meer controle krijgt over de bezorging, zijn ze thuis wanneer hun pakket geleverd wordt en hoeft PostNL geen onnodige kilometers te rijden.

Groener ondernemen? Download het duurzaamheidsmagazine en lees alles over de duurzame logistieke oplossingen van PostNL.

Download het magazine

Niet thuis? Consument geeft het aan in de PostNL-app

Bijna zes miljoen Nederlanders maakt regelmatig gebruik van de PostNL-app. Daarmee hebben ze niet alleen een handig hulpmiddel te pakken waarmee ze beter op de hoogte blijven van hun zending. De app biedt gebruikers ook de kans om zelf te bepalen wat er met hun pakket gebeurt. Dus is een ontvanger niet thuis op de verwachte bezorgdatum? Dan kan hij in de app aangeven wat er met zijn pakketje moet gebeuren. Een consument kan bijvoorbeeld aangeven dat de bezorger het pakket bij de buren mag afleveren in plaats van naar een PostNL-punt. En daarmee worden er extra kilometers bespaard.


Een vraag uit het onderzoek van PostNL onder 1.000 consumenten.

Geen onnodige ritjes dankzij “keuze bezorgdag”

Als ondernemer kun je consumenten zelfs een stap eerder achter de knoppen zetten. Want als webwinkelier kun je de optie voor “keuze bezorgdag” gratis instellen in de check-out. Daarmee kiezen consumenten zelf wanneer ze hun bestelling willen ontvangen. Dat is goed voor klanttevredenheid én ook nog eens een duurzame bezorgoptie. Want 89% van de consumenten geeft aan dat ze thuis zijn als ze zelf de bezorgdag kunnen kiezen. Dat scheelt vervoersbewegingen en dus ook heel wat CO2-uitstoot.

Duurzamer en een hogere hitrate belangrijk voor Body & Fit

Dat Nederlandse klanten graag zelf de keuze hebben, merkte ook Stefan Dijkstra van Body & Fit. De Procesmanager Operations vertelt hoe de webwinkel zes jaar geleden een van de pioniers was in het aanbieden van verschillende bezorgdagen. Zijn belangrijkste reden om daarmee te beginnen? ‘Die flexibiliteit voor de klant. Dat weegt wel zwaar voor ons, omdat we voor de klant het beste willen.’ En dat leidt inderdaad tot blijere klanten. Want wanneer de eerste bezorgpoging succesvol is, zien we de klanttevredenheid groeien. Natuurlijk is duurzaamheid ook een belangrijk argument voor Body & Fit, vertelt Stefan. ‘De hitrate, dat een pakket in één keer geleverd wordt, is nu gewoon groter. Dat scheelt toch weer een rit.’

Wil je ook bijdragen aan een beter klimaat? Download het nieuwe duurzaamheidsmagazine van PostNL en lees hoe hun logistieke oplossingen jou hierbij kunnen helpen.