Twinkle | Digital Commerce

Klantdata als supplement voor groei

2020-12-15
1000563
  • [branded content]
  • 3:36

XXL Nutrition is een van de populairste online supplementenwinkels in Europa. Het Brabantse bedrijf bedient maandelijks duizenden klanten met hoogwaardige voedingssupplementen en fitnessartikelen. In alle onderdelen van de organisatie wordt gestreefd naar het hoogst haalbare op het gebied van groei en innovatie. Begin dit jaar onderging XXL Nutrition een digitale transformatie. Met de inzet van e-mail en klantdata wordt het succes van het sportieve bedrijf nu voortgezet.

Beeld: Zuiver Beeld

In 2004 lanceerde XXL Nutrition hun eerste website voor de verkoop van fitnessproducten. De website op maatwerk waar XXL Nutrition in het beginstadium op vertrouwde, was aanvankelijk een van de belangrijkste motoren achter de groei van het bedrijf. Naarmate de populariteit van het merk toenam, zorgde de beperkingen van de website echter voor obstakels. “De website deed wat hij moest doen, maar we werden er op een gegeven moment door beperkt. Er was maar weinig mogelijk op marketinggebied” aldus Robert Snel, online marketeer bij XXL Nutrition.

Reden voor XXL Nutrition om in 2020 een nieuw e-commerceplatform te lanceren in Magento 2. Tegelijk met de lancering van de nieuwe webshop werd Copernica Marketing Software aangesloten als e-mailsoftware provider. Het ambitieuze team van XXL Nutrition beoogde vervolgens om klantdata in te zetten voor personalisatie. Om dit te realiseren was een platform nodig dat goed aan zou sluiten bij het gekozen softwarepakket. Een koppeling met Copernica Marketing Software, een connectie met Magento 2 en synchronisatie van data naar Google Ads was daarbij belangrijk. Het flexibele customer data platform (CDP) van Squeezely bleek een goede match voor deze ambities.

Slim gebruik van data in e-mail

Dankzij de inzet van Copernica Marketing Software en Squeezely kan relevante informatie uit de Magento 2 webshop - zoals het koopgedrag - gebruikt worden om e-mails te personaliseren. Snel: “Voorheen was de enige e-mail die we verstuurden een weekaanbieding. Er was geen koppeling met de database van de webshop, daardoor konden we de data die we hadden verzameld niet gebruiken.” In samenwerking met Copernica-partner Bookerz heeft XXL Nutrition drie gepersonaliseerde en automatische e-mailcampagnes opgezet.

Zo wordt er nu een campagne automatisch verstuurd wanneer een bezoeker de website verlaat zonder producten in de winkelwagen toe te voegen. De inhoud van deze campagne wordt dynamisch gevuld met de laatst bekeken of voorgestelde producten. Deze e-mail haalt mooie resultaten: 9% van de websitebezoekers van XXL Nutrition wordt met een e-mail opgevolgd en 3% hiervan gaat binnen 1 dag over tot een aankoop.

Voorheen was het nodig om een e-mailadres achter te laten bij de checkout voordat websitebezoekers die vroegtijdig hun winkelwagen verlaten konden worden opgevolgd. Het CDP zorgt er echter voor dat klantherkenning voor deze groep veel eerder tot stand komt. Maar liefst 11% van de niet-ingelogde websitebezoekers wordt nu herkend als klant of nieuwsbriefabonnee en kan daardoor opgevolgd worden met een e-mail. Deze e-mailcampagne levert maar liefst 32,5% conversie op.

Meer relevantie voor de klant

In een cross-sellcampagne stuurt XXL Nutrition productaanbevelingen op die aansluiten bij de aankoopgeschiedenis van de klant. Snel: “Als iemand een pot met eitwitpoeder koopt raden we vervolgens producten aan die aansluiten op het klik- en koopgedrag van de klant”. Door gebruik te maken van data over het gedrag en eerdere aankopen van anderen, is het CDP in staat om zeer gerichte aanbevelingen te doen. Deze aanbevelingen vallen in de smaak bij de ontvangers, binnen een dag gaat ruim 1% van de klanten over tot een aankoop naar aanleiding hiervan.

Lessons learned

“De eerste stap met het personaliseren van onze e-mailcampagnes is nu gezet” stelt Snel. “Voorheen kregen we geen inzicht in de resultaten van onze campagnes, dat is nu wel mogelijk geworden. We willen nu kijken in hoeverre de e-mailcampagnes in de toekomst nog geoptimaliseerd kunnen worden”.

De belangrijkste learning van dit project is volgens Snel om vooral de juiste partners te zoeken die aansluiten bij de doelstellingen en werkwijze van je merk. Snel: “We hadden dit eigenlijk drie jaar eerder moeten doen, er staat nu een prachtig platform waarmee we een 360-graden beeld hebben van onze klanten en op maat met hen kunnen communiceren.”

De digitale transformatie heeft voor XXL Nutrition een goede basis gecreëerd om in de toekomst verder te bouwen. Doordat de data in Copernica Marketing Software verrijkt wordt met het 360-graden klantbeeld dat in het CDP is aangelegd zijn er nog vele mogelijkheden op het gebied van personalisatie te benutten. Met deze persoonlijke klantcommunicatie is het bedrijf klaar voor de volgende fase van groei.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Copernica