De Consumentenautoriteit gaat scherper toezien op de betrouwbaarheid van webwinkels. In de communicatie over zijn prioriteiten voor 2012 en 2013 zet de waakhond dat bovenaan. Prijstransparantie in de reisbranche is een ander belangrijk aandachtspunt.
De Consumentautoriteit maakte in november al zijn voorlopig agenda voor 2012 en 2013 bekend. Toen werd duidelijk dat de waakhond leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels wilde aanpakken. In de definitieve agenda is dat één van de drie topprioriteiten, naast de aanpak van misleidende prijscommunicatie in de reisbranche en agressieve telemarketing.
Vertrouwen in webshops herstellen
De Consumentenautoriteit neemt waar dat steeds meer producten online wordt gekocht en dat het aantal klachten van consumenten navenant toeneemt. ‘De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webshops die de regels overtreden met als doel de consumentenschade te beperken en het vertrouwen te herstellen. De signalen die wij ontvangen via ons loket ConsuWijzer zijn daarbij belangrijke inbreng’, motiveert directeur Bernadette van Buchem de agenda setting.
Concreet zegt de Consumentenautoriteit allereerst sneller te willen optreden tegen webshops die zorgen voor leverings- of betalingsproblemen. Verder wil ze ondernemers meer informatie gaan vestrekken over geldende wet- en regelgeving en consumenten (via ConsuWijzer) beter voorlichten over veilig winkelen online.
Hard optreden tegen misleidende reisaanbieders
De Consumentautoriteit maakt verder werk van de intransparantie in de reisbranche. In nog altijd veel te veel gevallen wordt de klant pas laat in het online boekingsproces geconfronteerd met extra kosten. In zijn actieplan schrijft de waakhond daarom: ‘De Consumentenautoriteit zal optreden tegen aanbieders die zich aan de regels op het gebied van prijsvermeldingen weinig gelegen laten liggen. Zij zal niet nalaten door middel van sancties hard op te treden tegen de genoemde misstanden. Verder zal de Consumentenautoriteit bewerkstelligen dat de branche meer haar eigen verantwoordelijkheid neemt bij het oplossen van de gesignaleerde problemen.’
Oneerlijke handelspraktijken
Twee jaar geleden wees de Consumentenautoriteit oneerlijke handelspraktijken aan als een van de vijf speerpunten voor het beleid in 2010 en 2011. Daarbij ging de aandacht onder meer uit naar sites die tickets voor evenementen doorverkopen.
Meer informatie over de aandachtgebieden van de Consumentenautoriteit in 2012 en 2013 vindt u hier.
Als een klant via een CC een charge-back fraude pleegt dan komy dat altijd op het conto van de webwinkelier.
Dit komt vooral door de No-Questions-Ask policy van de CC maatschappijen.
CC maatschappijn staan webwinkels ook niet het uitsluiten van kaarthouders toe die ooit een een dispuutloze charge-back hebben uitgevoerd of een charge-back na 60 dagen hebben gedaan.