Twinkle | Digital Commerce

Zelf in controle

2020-11-25
1000562
  • [opinie]
  • 1:27

‘Platforms kannibaliseren merkenwebshops’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Ewoud Frielink.

'Interessante stelling! Wat mij betreft begint het bij wat de consument wil. En die wil steeds meer. Een groot, makkelijk doorzoekbaar aanbod, gegarandeerd de laagste prijs en het pakketje vanavond nog gratis in huis. Platformen en in toenemende mate ook retailers voldoen aan – én creëren wat mij betreft – deze veeleisendheid.

Voor merken zie ik de sterke groei van platformen eigenlijk vooral als kans. Je merk is waarschijnlijk al aanwezig op platformen en zo niet, dan is het een kwestie van tijd voordat je producten door wederverkopers verkocht gaan worden. Die domineren voorlopig platformen nog.

Zelf verkopen via platformen heeft voor merken vaak een margevoordeel. Bovendien ben je zelf meer in controle. In dit laatste zit wat mij betreft de sleutel tot de vraag of platformen merkenwebshops kannibaliseren. Platformen zie ik als ultiem kanaal om een groter bereik te creëren, nieuwe klanten aan te trekken en ‘platform only’-klanten te kunnen bedienen. Onze eigen website zie ik niet alleen als direct verkoopkanaal, maar ook als plek waar we door middel van content alle mogelijkheden hebben om het product en merk te positioneren. Daarbij geloof ik ook enorm in het billboardeffect tussen kanalen: een prominente aanwezigheid op platformen en in bijvoorbeeld winkels versterkt je eigen online kanaal en andersom. Om zoveel mogelijk invloed te hebben op wat en hoe sterk dit effect is, zou ik eerder willen zeggen: kun je als merk nog wel ontbreken op platformen? Met diezelfde invloed ben je ook beter in staat om een gezonde channel-mix in stand te houden niet te afhankelijk te worden van één kanaal.'

Ewoud Frielink is e-commerce manager bij Polaroid.com. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Joost Verbeek, e-commerce manager bij Mizuno Corporation Emea.