Twinkle | Digital Commerce

Welke impact heeft covid-19 op cross-border e-commerce?

2020-11-09
1000562
  • 2:22

Covid-19 heeft de wereld kleiner gemaakt. Online retailers met een internationale focus, flexibele ketens en wereldwijd opererende transportpartners hebben tijdens de coronacrisis beter gepresteerd dan collega-bedrijven, aldus de expertgroep Cross-border (E-)commerce 2020 van ShoppingTomorrow. De groep maakte een reeks podcasts, waarin cross-border verkopers vertellen over de impact van de pandemie en waarin deskundigen hun licht laten schijnen over de toekomst die voor ons ligt.

Covid-19 leidt wereldwijd tot versnelde sluitingen van fysieke winkels en groeiende investeringen in digitalisering, constateert de expertgroep, voorgezeten door Salesupply en gehost door DHL en Thuiswinkel.org. Online koopervaringen worden verbeterd om nationale en steeds vaker ook internationale consumenten aan te spreken. Zo krijgt cross-border e-commerce een extra duw in de rug.

Cross-border e-commerce in Nederland

Het uitbreken van de coronacrisis heeft niet direct geleid tot een toename van cross-border e-commerce, bleek uit het GFK Consumentenonderzoek in opdracht van ShoppingTomorrow. Alleen mensen die tot dat moment weinig ervaring hadden met webshoppen, zijn na de uitbraak beduidend vaker over de grens gaan winkelen. In hetzelfde onderzoek werd Nederlandse consumenten ook gevraagd naar verwachtingen over hun internationaal aankoopgedrag in 2025. Ze denken over vijf jaar meer cross-border te kopen in 10 van de 13 onderzochte categorieën. In de andere categorieën verwachten ze dat het aandeel gelijk blijft.

Er zijn grote verschillen tussen generaties, becijferde GfK. Waar 65-plussers verwachten dat het cross-border aandeel stabiel (laag) blijft, denken Nederlanders van 15 tot 34 jaar in 2025 de meeste van hun online aankopen in buitenlandse webshops te zullen doen.

Lessen en visies in audio

De expertgroep heeft besloten om behalve een bluepaper ook een reeks met podcasts te publiceren over cross-border e-commerce. Gertie Bin (Omoda), Pouya Boland (Chiquelle), Thomas Boogert (Secrid), Jonathan Opdam (Online Plastics Group), Alain Vermeulen (Vitaminstore) en Rutger Wismeyer (Bugaboo) delen daarin internationale verkoopervaringen, geleerde lessen en de belangrijkste uitdagingen die kort achter en voor zich liggen.

Daarnaast vertellen ook vijf deskundigen over de veranderingen die COVID-19 teweeg brengt en nog zal brengen op de internationale e-commerce markt: Walther Ploos van Amstel en Jesse Weltevreden, beiden als lector verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, Leendert van Delft van DHL, bijzonder hoogleraar Cor Molenaar (Erasmus Universiteit) en Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Bluepaper en podcasts

De bluepaper van de expertgroep Cross-border (E-)commerce 2020 is kosteloos te downloaden op de site van ShoppingTomorrow. Daar vind je onder de titel ‘Wat nou crisis?!’ ook de podcasts, die in de komende weken online komen. Ze zijn tevens te beluisteren via onder andere iTunes en Spotify.

Twinkle besteedt de komende tijd aandacht aan de bevindingen van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. De expertgroepen publiceerden hun conclusies eind oktober in de bundel ‘The Next Chapter – Versneld vooruit’. Op de site van ShoppingTomorrow zijn de bluepapers gratis te downloaden. Samenvattingen daarvan vind je in ons dossier.