Alibaba is koopjesfestijn Singles Day ongelofelijk sterk begonnen. Het bedrijf wist in het eerste half uur voor maar liefst omgerekend 48 miljard euro (372,3 miljard yuan) aan producten te verkopen.
Ter vergelijking, de totale omzet van Singles Day van Alibaba in 2019 kwam uit om zo’n 35 miljard euro. En ook dat was een record.
Vanwege de coronapandemie had Alibaba zich extra voorbereid op het aanbiedingenfestival, zo was er tussen 1 en 3 november een extra verkoopperiode om de druk wat van de logistiek af te halen. Tijdens Singles Day is het de bedoeling dat alleenstaanden een cadeautje voor zichzelf kopen. In Azië is dat mateloos populair. Maar ook Nederlandse spelers doen eraan mee. Zo heeft bijvoorbeeld bol.com ook Singles’ Day-deals.
Alibaba maakte vorige week zijn kwartaalcijfers (PDF) van het derde kwartaal bekend. In die periode was de omzet van de Alibaba Group omgerekend ruim 18 miljard euro.Dat was een groei van 30 procent
Nee, Alibaba zet geen 48 miljard om in 30 minuten. Singles Day/Double 11 is in principe al begonnen op 21/10. Vanaf dat moment kan men al aanbetalingen doen voor aankopen. Daarnaast is er zoals je aangeeft op 1-3 november een periode geweest waarin mensen al konden bestellen met de Singles Day kortingen. Die 48 miljard is dus de omzet t/m de eerste 30 minuten op 11/11. Alibaba laat heel slim niet weten wat de totale omzet op 10/11 al was. Het zijn allemaal truukjes die Alibaba uithaalt om het te laten lijken dat Double 11 nog steeds heel hard groeit. Vorig jaar schreef ik er dit over: https://www.chinatalk.nl/ali-blah-blah-fabeltjes-over-singles-day/ P.S. die 48 miljard is daarnaast geen Alibaba omzet maar GMV. Zie ook het artikel.