Bijna de helft (48 procent) van de ‘werkzame beroepsbevolking’ heeft het afgelopen jaar een zakelijke online bestelling geplaatst of geaccordeerd. Kantoorartikelen en computers blijken daarbij vooral populair.
Dat leert de B2B E-commerce Markt Monitor 2020, dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens Shopping Today. De monitor onderzoekt het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers en is in opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, De Nieuwe Zaak en Currence uitgevoerd door Multiscope.
B2B e-commerce zit dus in de lift, zo blijkt uit het onderzoek. Vorig jaar was het percentage zakelijke bestellers nog negen procentpunt lager: ‘Net als onder consumenten zien we nu ook dat het aantal zakelijke online koper het afgelopen jaar sterk is gestegen’, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org
Bouwnijverheid
Binnen de sector bouwnijverheid groeit het aandeel online het hardst. Volgens het onderzoek heeft 60 procent van de bestellers in die sector het afgelopen jaar minimaal één online order geplaatst, een jaar eerder was dit nog 44 procent. Andere branches waar het aandeel fors is gegroeid zijn de horeca en de handel.
Corona was de grootste reden waarom mensen vaker hun zaken online deden. Niet alleen waren we genoodzaakt thuis te blijven of te werken, maar het is ook veiliger om online opdrachten te plaatsen zoals boodschappen doen, kleding bedrukken, eten laten bezorgen, etc. Goed idee om een artikel erover te schrijven.