Als conversiespecialisten en data-analisten willen we de cultuur, mindset en manier van werken binnen organisaties veranderen. We streven naar een experiment- en datagedreven cultuur. Daartoe moeten we collega's meekrijgen en overtuigen van het belang van ons werk.
Tekst: Ruben de Boer
Gelukkig weten we al best veel over gedragsverandering; we proberen immers dagelijks op vele websites het gedrag van bezoekers te veranderen. Deze kennis kunnen we ook gebruiken om het gedrag van collega's te veranderen. Hieronder vijf elementen die daarbij kunnen helpen.
Systeem 2
Systeem 2 is een metafoor voor ons bewuste rationele brein. Dit deel van de hersenen kan in verleden, heden en toekomst redeneren en denken.
Voorbeeld: Systeem 2 vindt plaats wanneer je je wekker op zaterdagavond instelt om op zondagochtend te gaan hardlopen voordat je partner wakker wordt. Dit is een bewust proces. Systeem 2 weet dat je na het hardlopen met je partner kunt ontbijten, en als je het volhoudt, heb je in de zomer een goed getraind lichaam.
Systeem 1
Systeem 1 is ons onbewuste brein. Dit is het sterkste deel van ons brein. Het omvat onze reflexen en instincten en het kan, na veel herhalingen, leren. Een vuistregel is dat 95 procent van onze beslissingen wordt genomen door Systeem 1. Om gedragsverandering te laten slagen, moeten Systeem 1 en Systeem 2 op elkaar zijn afgestemd.
Voorbeeld: wanneer je wekker op zondagochtend afgaat, weet Systeem 2 dat je uit bed moet komen. Systeem 1 kan echter niet denken in het verleden, het heden en de toekomst. Dat goed getrainde lichaam in de zomer maakt Systeem 1 niets uit.
Fysieke omgeving
Als conversiespecialisten passen we constant de omgeving van onze websitebezoekers aan om hun gedrag te veranderen. Maar je kunt ook je eigen fysieke omgeving aanpassen voor succesvolle gedragsverandering. Voorbeeld: studenten van een universiteit in de VS hebben een wekker op wielen uitgevonden, genaamd Clocky. Deze blijft door je kamer rijden totdat je hem uitschakelt. Nu wil Systeem 2 uit bed komen om te hardlopen en Systeem 1 wil uit bed komen om dat vreselijke geluid te stoppen. Tegen de tijd dat je de wekker pakt, ben je uit bed en wakker, klaar om te gaan rennen.
Sociale omgeving
Inmiddels kennen we maar al te goed de kracht van social proof om gedrag te veranderen. Denk aan beoordelingen, recensies, getuigenissen, enzovoort.
Voorbeeld: als je op zondagochtend om 8 uur afspreekt met een vriend in het park om te gaan hardlopen, wil Systeem 1 je vriend niet teleurstellen. Daarom is Systeem 1 gemotiveerd om uit bed te komen als het alarm afgaat.
Beloningen
Beloningen zorgen ervoor dat het nieuwe gedrag blijft hangen. Je kunt een beloning combineren met iets wat bezoekers moeten doen.
Voorbeeld: tijdens het hardlopen krijg je een golf van endorfines, waardoor je je goed voelt. Je kunt ook een goed gevoel krijgen door na het hardlopen een vinkje op je doellijst te zetten.
Het model
Er komt bij organisatieverandering natuurlijk meer kijken dan dit. Je hebt een overtuigende visie, veranderstrategie, veranderingsteam, successen en nog veel meer nodig. Het model en de kennis die we al hebben, kunnen je echter wel helpen om veranderingen aan te brengen in je eigen organisatie.
Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Ruben de Boer, conversiemanager bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
5 motivaties voor organisatieverandering
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.