Twinkle | Digital Commerce

'Consument haakt af bij hoge verzendkosten’

2020-09-08
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

Hoge verzendkosten blijken – nog steeds – een belangrijke factor te zijn voor consumenten om al dan niet voor een webwinkel te kiezen.

Uit onderzoek van Sendcloud, uitgevoerd door Nielsen, komt namelijk naar voren dat 58 procent van de consumenten aangeeft een bestelling te staken als de verzendkosten voor standaard levering te hoog zijn.

Wat is dan ‘te hoog’? Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders voor een bestelling van 15 euro bereid zijn gemiddeld 5,90 euro aan verzendkosten af te tikken. Bij een order van 150 euro ligt dat bedrag wat hoger, op 6,90 euro. Nederlandse consumenten zijn wel bereid wat meer te betalen dan onze mede-Europeanen. Voor een bestelling van 15 euro willen Duitsers bijvoorbeeld 3,40 euro aan verzendkosten betalen, het gemiddelde in Europa ligt op 4,20 euro.

Overigens lopen consumenten nog het meeste warm voor gratis verzending. Zo geeft 63 procent van de 1005 ondervraagde Nederlanders aan een extra product aan zijn winkelmandje toe te willen voegen als dit betekent dat ze hierdoor gratis bezorging krijgen.