Twinkle | Digital Commerce

‘Anderhalvemetersamenleving stuwt online shopping’

2020-08-26
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

Uit onderzoek van Criteo blijkt dat online shoppen nog steeds in de lift zit, mede door de anderhalvemetersamenleving.

Tijdens de intelligente lockdown zijn Nederlandse consumenten volgens Criteo avontuurlijker geworden in hun online winkelgedrag. Tijdens deze periode (her)ontdekte 44 procent van de Nederlanders online retail. Daarnaast deed 40 procent aankopen bij webshops die ze niet eerder gebruikten. In de toekomst is 70 procent van plan te blijven kopen bij deze webshops.

Eén op de vier respondenten ontdekte tijdens de lockdown nieuwe online shops. Onder jongere generaties was dit percentage nog hoger: 57 procent van generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015) shopte bij nieuwe winkels. Slechts 21 procent van de stille generatie (1928-1945) en de babyboomers (1945-1955) samen. De meest trouwe nieuwe klanten zijn generatie X (1965-1980) en de millennials (1981-1996), met respectievelijk 78 procent en 77 procent.

Het waren niet alleen de grote platforms als Amazon die profiteerden van de coronacrisis; slechts 27 procent van de Nederlanders kocht bij dat soort partijen. Kleine retailers wisten 29 procent van de Nederlanders te strikken, merken met eigen webshops 27 procent.