‘Geconsolideerde pakketbezorging is een groot goed’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Patrick Verkaart.
Tekst: Patrick Verkaart
Ik denk dat dit genuanceerder ligt. Natuurlijk valt het mij op dat er dagelijks meerdere busjes door de straat rijden: ‘s ochtends PostNL met boeken voor de buurvrouw, ‘s middags Jumbo met mijn boodschappen, en daarna een andere firma die – bij diezelfde buurvrouw – een pakketje van Zalando komt ophalen. Dan bekruipt me inderdaad het gevoel dat dit slimmer, duurzamer en efficiënter moet kunnen. Toen ik mijn vaste bezorger vroeg waarom niet alle pakketten in één busje konden, was zijn antwoord: ‘Waar moet ik het laten? Mijn bus zit al vol!’
Je kunt dus wel kijken naar geconsolideerde bezorging, maar door de populariteit van e-commerce worden de busjes al maximaal benut. Er zijn bezorgroutes die bestaan uit twee straten, welke efficiencyslag wil je dan nog maken? Je kunt groter gaan, maar vrachtwagens in het straatbeeld is ook niet wenselijk. En het consolideren van pakketten aan de rand van steden kost ook tijd en geld dat doorbelast moet worden. Het alternatief is dat webwinkels kijken naar efficiëntere verpakkingen zodat er meer in een busje past.
Meerdere busjes in de straat dwingt vervoerders om constant te concurreren en te innoveren om hun oplossing telkens te laten aansluiten bij de veranderende behoefte van de ontvanger. Wat mij betreft is er nog veel winst te behalen door het vergroten van de trefkans bij de eerste bezorgpoging. Daarom word ik enthousiast van de innovatieve oplossingen van Budbee: zeer uitgebreide interactie met de consument via e-mail, sms en app. Of Homerr, waarmee je jouw pakketje kunt ophalen bij een buurtbewoner. Of andere typen voertuigen, zoals fietskoeriers en elektrische auto’s. Dan zijn we pas duurzaam en efficiënt bezig! Kortom, laten we innovatieve bezorgopties blijven stimuleren, meer interactie met de klant hebben, en alles doen om de klant bij de eerste bezorgpoging te treffen.
Ik hoop nog veel busjes te zien in mijn straat. Alle bezorgers krijgen koffie!
Patrick Verkaart is e-commerce manager bij YourSurprise. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Gertie Bin, marketing en e-commerce manager van Omoda.
Goed verhaal Patrick, helemaal mee eens.
Groet, Ronald
Heel herkenbaar verhaal Patrick. Mooi dat YourSuprise heeft geïnvesteerd in een verpakkingsmachine van Smurfit Kappa om o.a. luchtreductie te realiseren. Laten we samen de keten verduurzamen.
Hey Philippe, ja leuk. Schiet nog eens langs als je in Zeeland bent.