Twinkle | Digital Commerce

Timo Landman (Amac): ‘Ik ben een ongeduldig type’

2020-04-23
1000562
  • [interview]
  • 2:33

Al tijdens zijn eerste stage bij Search Science kreeg Timo Landman bij het linkbuilden de smaak te pakken van digital commerce. Het zien van de snelle resultaten deed ook zijn hart sneller kloppen. Hij kreeg daarna marketing- en vervolgens managementfuncties bij Onetomarket, Alka Vitae, Relatieplanet en Van der Valk Internet. Recent stapte hij over naar Amac, waar hij als e-commerce manager de webshop en website beheert.

Naam: Timo Landman
Functie: e-commerce manager Amac
Leeftijd: 35

Inspiratie

‘Ter inspiratie kijk ik sinds ik bij Amac aan de slag ben veel naar iCulture, vanwege alle laatste Apple-nieuwtjes. Daarnaast volg ik Frankwatching, Twinkle en Emerce. Ik vind het leerzaam om te lezen wat anderen in jouw veld gedaan hebben, daar kun je op voortborduren. Je vraagt je dan af of die oplossingen ook voor jouw bedrijf werken, en het leuke is dat je alles kunt testen in de e-wereld. Kleine veranderingen, grote wijzigingen: door te testen kun je zien hoeveel effect iets heeft. Verder ben ik groot fan van podcasts. Een Nederlands voorbeeld waar ik graag naar luister is CRO.Café, maar ik haal ook inspiratie uit diverse Amerikaanse podcasts.’

E-commerce trends

‘Het leuke aan dit vak vind ik dat je direct de gevolgen ziet van je inspanningen. Zo kun je heel concreet sturen op bijvoorbeeld omzet. Ik ben een ongeduldig type en zie graag snel resultaat. Dus wat me aantrekt is de meetbaarheid en de snelheid. Zo toets je trouwens ook je eigen creativiteit, want het moet natuurlijk wel iets opleveren.

Een heel interessante ontwikkeling vind ik de verplaatsing naar PWA’s, progressive web apps. Dat wordt echt de toekomst. De vraag is alleen: wanneer ga je inspelen op dit soort nieuwe technieken? Want als je even wacht, is er vaak ook alweer een nieuwe ontwikkeling gaande en soms loop je dan achter de feiten aan. Dat zijn de speciale uitdagingen in e-commerce.’

Trots

‘Ik ben trots op diverse succesvolle campagnes die ik tijdens mijn carrière mede bedacht heb. Zo hadden we bij Van der Valk een campagne voor vroegboekkorting, “De vroege toekan”. Dat was hartstikke leuk om met het team te doen. En bij Amac komt er binnenkort een campagne om je device in te ruilen. We hebben een tool ontwikkeld waarmee je online direct de inruilwaarde kunt zien. Fantastisch!’

Vrije tijd

‘Mijn vrije tijd besteed ik het liefst met mijn gezin; mijn vrouw en ik hebben een dochter van 1,5 jaar. Verder ga ik vrijwel elke ochtend joggen om de dag goed te beginnen. Zomers vind je me regelmatig op de golfbaan, en last but not least vind ik het leuk om te gamen op mijn PlayStation. Dat zijn wel spelletjes die ik moet kunnen afronden – en ze moeten er mooi uitzien.

Onze laatste vakantie was een cruise – nog net vóór het coronatijdperk. We bezochten Dubai, Abu Dhabi en Oman. Ik was blij verrast hoe goed het geregeld was allemaal. Mijn favoriete vakantieland is echter Italië. En als m’n dochter wat groter is, zou ik graag met het gezin naar een Aziatisch land gaan.’

Guilty pleasure

‘Ik kan enorm genieten van een dessertwijntje, een muscat. Dat drink ik voornamelijk als ik uit eten ga, maar tegenwoordig haal ik ’m ook geregeld in huis.’