Twinkle | Digital Commerce

Sterkste groei online verkopen in zes jaar tijd

2020-04-30
1000562
  • 1:06

In maart zagen detailhandelaren hun online omzet met 28,8 procent toenemen, vergeleken met een jaar eerder. Sinds 2014 was die groei niet zo sterk.

Dat blijkt uit de maandelijkse detailhandelscijfers van statistiekenbureau CBS. Ter vergelijking, de online omzet nam vorig jaar nog met 13,6 procent toe.

Pure players zagen de omzet in maart met 24,4 procent toenemen. De online omzet van de zogenoemde ‘multi-channelers’, retailers waarbij internetverkoop een nevenactiviteit is, nam met 35,4 procent toen. Ook dat is hoog, maar niet uitzonderlijk, benadrukt het CBS. Zo was die groei in juli 2018 nog 36,9 procent.

Wisselende resultaten in fysieke retail

In de fysieke retail zijn de omzetcijfers volgens het CBS wisselend. Zo zagen winkels in de doe-het-zelfbranche de grootste omzetstijging (22,6 procent) sinds de CBS is begonnen met de publicatie van de detailhandelscijfers, in 2005. Kleding- en schoenenwinkels leden juist zeer veel omzetverlies. Zij zagen de omzet gemiddeld met zo’n 40 procent teruglopen, in vergelijking met maart vorig jaar. Supermarkten en drogisterijen deden het juist weer goed, met omzetstijgingen van respectievelijk 13,1 en 15,4 procent. Gemiddeld over alle non-food sectoren gezien daalde de omzet met 8 procent. Maar dit wordt enorm beïnvloed door het omzetverlies van de kleding- en schoenenwinkels.

De intelligente lockdown is sinds 12 maart van kracht.