Twinkle | Digital Commerce

Hogere internationale verzendkosten: wat is de strop?

2020-03-12
1000562
  • 3:59

Als gevolg van internationale regelgeving moet PostNL strikt onderscheid maken tussen brieven en goederen bij zendingen over de grens. Het verzenden van kleine producten wordt daarmee duurder en bewerkelijker. Wat betekent dit voor met name alle kleine webwinkeliers met klanten over de grens?

PostNL bracht het nieuws eind vorig jaar. Nieuwe regelgeving van de Wereldpostunie (UPU) bepaalt dat alle goederen – hoe klein ook – als pakket moeten worden gefrankeerd. Het strikte onderscheid tussen brief- en pakketpost is nodig uit veiligheidsoverwegingen. Alle zendingen met goederen moeten worden voorgemeld bij het land van bestemming en voorzien worden van een barcode. Landen kunnen zo vooraf bepalen wat ze wel en wat ze niet accepteren.

De reacties van webwinkeliers in onder meer het AD en op RTL Z waren niet mals. ‘De verzendkosten gaan van € 3,95 naar € 8,95’, klaagde John Versteeg van Veters.nl in het AD. ‘En dat voor een paar veters van € 2,95. Dat zal mij veel klanten gaan kosten want die gaan dat nooit betalen.’

Voor Petra Arensman van geschenkenwebwinkel Peebba.nl gaf de nieuwe regelgeving zelfs het laatste zetje om een voornemen door te zetten en de focus te verleggen naar haar fysieke winkel in Hoeksche Waard. ‘Die opende ik in augustus 2018 en loopt steeds beter.’ De webwinkel heeft ze tijdelijk offline gezet. Ondertussen broedt ze op ideeën voor slimme bezorging. ‘In de regio ga ik het zelf doen’, zegt ze vastberaden. ‘Gepensioneerden gaan voor ons de ritten rijden. Ik heb ook klanten in België, maar hoe ik dat ga oplossen weet ik nog niet. Het moet allemaal wel betaalbaar blijven. Het gaat niet alleen om de verzendkosten, maar ook om bijvoorbeeld de aanschaf van verzenddozen.’

Lastig uit te leggen

Marcel Landeweerd van WebwinkelKeur vindt dat het besluit lastig is uit te leggen aan vooral kleine, internationaal opererende webwinkels. Hij vindt dat de timing en communicatie van PostNL wel wat beter hadden gekund. ‘Webwinkels zagen dit nieuws pas eind van het jaar. Nu moeten ze opeens snel schakelen en blijven ze zitten met een lading postzegels. Waarom zo laat? Bovendien had het besluit ook wel wat beter uitgelegd kunnen worden. Waarvoor was deze wijziging precies nodig? Het sentiment in de markt is nu: de kleintjes worden gepakt terwijl de postunie niets doet aan de veel te lage verzendtarieven voor Chinese webwinkels.’ Onder de leden van WebwinkelKeur bespeurt Landeweerd veel kritiek op de nieuwe regelgeving: ‘Zij zeggen dat niet in alle landen zo streng gehandhaafd wordt. Zo zou het met bpost nog wel gewoon mogelijk zijn om goederen per envelop te versturen zonder barcode.’

Woordvoerder Ellen Talsma van PostNL ontkent dit. ‘In België liggen de tarieven hoger dan in Nederland. Een zending tussen de 100 en 350 gram naar een ander Europees land kost in België € 9,66. Bij ons is dat 9 euro. Voor dezelfde zending naar een land buiten Europa betaal je in België € 10,98 en bij ons 10 euro.’ Ze geeft toe dat de kosten stijgen. ‘Een envelop met goederen van 75 gram kon je voor € 4,50 naar Frankrijk sturen. Nu stuur je een pakje zonder track & trace en betaal je € 7,50. En een envelop met goederen van 95 gram kon je voor € 4,35 naar Amerika sturen. Nu stuur je een pakje zonder track & trace en betaal je 10 euro.’ Boven de 100 gram liggen de verschillen anders, voegt ze daaraan toe. ‘Voorheen kon je voor € 8,70 een envelop met goederen van 300 gram naar Amerika sturen. Nu stuur je een pakje zonder track & trace en betaal je 10 euro.’

Positieve geluiden

Er zijn ook positieve branchegeluiden over de nieuwe regel. Willy van Knippenberg van Novus Fumus juicht het internationale besluit toe. ‘Het verzenden van kleine goederen als briefpost heb ik altijd al een verkapte vorm van oneerlijke concurrentie gevonden. 40 procent van onze bestellingen gaat naar het buitenland en dat doen we via UPS. Bij ons gaat een lipstick keurig in een doosje. Track & trace is essentieel. De nieuwe regelgeving is goed voor het imago van de branche. Het is belangrijk dat zowel webwinkel als klant weet dat een pakketje onderweg is.’

Inmiddels heeft John Versteeg van Veters.nl ontdekt dat de zaak toch wat anders in elkaar zit. Zo ingrijpend als hij eerder voorrekende in het AD blijkt de kostenstijging niet te zijn. ‘Uiteindelijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Ik heb ondervonden dat de verzendkosten voor mij als zakelijke klant bij PostNL niet op € 8,95 komen, maar ergens tussen de 2 en 6 euro. Ik kan goederen versturen als buspakje zonder track & trace. Maar ik moet de zendingen wél voormelden. Daarvoor moeten alle gegevens online worden ingevoerd. Dat is dan weer wel bewerkelijk.’

Net als Marcel Landeweerd vindt Versteeg dat de communicatie van PostNL over de nieuwe regelgeving duidelijker had gekund en te laat plaatsvond. Talsma van PostNL daarover: ‘De media begonnen er inderdaad laat over, maar wij hebben het naar onze klanten eerder gecommuniceerd. We hebben sinds oktober op verschillende momenten en via verschillende kanalen klanten over de op handen zijnde veranderingen geïnformeerd, onder meer via nieuwsbrieven en onze website.’