Twinkle | Digital Commerce

Zalando: meer luxe maar ook tweedehands

2020-02-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Zalando gaat zich de komende tijd meer richten op een verbreding van zijn aanbod. Zo komen er meer luxe merken en een aparte categorie voor tweedehands kleding.

Die laatste komt in de herfst van dit jaar, blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers van de nummer 4 van de Twinkle100. In het geval van het luxe-assortiment hoopt Zalando meer aandeel in het premium-segment te winnen. Een markt die naar eigen zeggen goed is voor 38 miljard euro. Voor het einde van volgend jaar moet het luxe-assortiment bij Zalando zijn verdubbeld.

Het aanbod tweedehands kleding zal dus aan het einde van het jaar in de shop te vinden zijn. Consumenten kunnen daarnaast ook hun eigen gedragen kleding aan Zalando verkopen. Het is dan ook een volgende stap in de duurzaamheidsstrategie van Zalando. Eerder werd nog bekend dat het bedrijf zijn eigen label ZIGN duurzamer maakt.

Ook kondigt Zalando aan in Spanje ene nieuw distributiecentrum te gaan bouwen. Daarmee spreidt de retailer zijn logistieke activiteiten wat meer over Europa. Eerder deed het dat ook al in Italië, waar een nieuw distributiecentrum van 130.000 vierkante meter groot in gebruik is genomen. Hoe groot het nieuwe dc in Spanje wordt, is niet bekendgemaakt.

Verdubbeling van winst

Dan de cijfers over 2019. De omzet van de kledingwebshop nam vorig jaar met ruim 20 procent toe naar 6,5 miljard euro. De handelsvolume (GMV), dat zijn de verkopen inclusief partners, steeg naar 8,2 miljard. De nettowinst is verdubbeld en vergelijkbaar met het resultaat van enkele jaren geleden. Vorig jaar daalde de winst namelijk van 101,6 naar 51,2 miljoen. Nu komt de winst uit op 99,7 miljoen euro. Het aantal klanten steeg met 17 procent naar 31 miljoen. Deze waren goed voor 145 miljoen bestellingen.