Twinkle | Digital Commerce

Boeketje steeds vaker online gekocht

2020-02-14
1000562
  • [nieuws]
  • 0:45

Het zijn goede tijden voor online bloemenwinkels, stelt ABN Amro. Naar verwachting kopen consumenten de komende jaren steeds vaker hun boeketje online.

Dat in tegenstelling tot de verkoop in fysieke bloemenwinkels, die volgens de bank gelijk blijft. De online verkoop van bloemen neemt de komende twee jaar naar verwachting met 7 procent toe. Het aandeel online in de bloemenverkoop is, hoewel toegenomen, nog redelijk laag. Van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019.

Fysiek blijft domineren

De bank verwacht wel dat fysieke winkels dominant zullen blijven in de bloemenverkoop, omdat klanten van mening zijn dat de kwaliteit van bloemen en planten in die winkels hoger is dan bij producten die online worden gekocht. ‘Ook nemen bloemen relatief veel ruimte in beslag en daarom is verzenden relatief duur’, aldus Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch bij ABN Amro.