De ondernemingsraad van Deutsche Post, marktleider op de pakketmarkt bij onze oosterburen, bepleit per straat exclusieve toegang voor bezorgbedrijven.
‘Het is niet meer van deze tijd en niet goed voor de lucht als er vijf of zes verschillende pakketbezorgers door één en dezelfde straat rijden en stoppen om pakketjes af te leveren’, zegt Thomas Koczelnik tegen persbureau dpa
Momenteel sturen bezorgwagens van onder andere DHL, dochterbedrijf van Deutsche Post, DPD, GLS, Hermes en UPS door de Duitse straten. Als het aan Koczelnik ligt worden de wijken voortaan verdeeld onder de vervoerders, waardoor exclusiviteit ontstaat op de last mile.
Consolideerde levering
In dit voorstel brengen vervoerders pakjes van webwinkeliers naar een centrale plaats, net als hun concurrenten. Vervolgens wordt de pakjesberg op straat gesorteerd en ingeladen door de ‘rechthebbende’ vervoerder, die daarvoor een vergoeding ontvangt. Zodoende zou consolideerde levering de uitstoot van schadelijke stoffen beperken.
Volgens de ondernemingsraad zouden Duitse gemeenten bij het aanbestedingsproces moeten worden betrokken. Koczelnik en zijn OR-collega’s zien ook een rol weggelegd voor de Bundesnetzagentur, het federale regelgevende orgaan op de elektriciteits-, gas-, telecommunicatie-, post- en spoorwegmarkten. ‘Het agentschap heeft veel ervaring met netwerktoegang’, benadrukt Koczelnik. ‘Net als op andere terreinen kan ze er ook op de pakketmarkt voor zorgen dat het algemeen belang wordt gediend.'
Met een aandeel van 44 procent op de Duitse pakketmarkt en een voorlopersrol in elektrisch vervoer staat Detusche Post er relatief goed op, nuanceert Heise. Het appel van de ondernemingsraad zou dan ook niet indruisen tegen de wens van de top van de voormalige monopolist.
Reactie DPD en Hermes
Andere vervoerders zijn minder enthousiast over geconsolideerde levering. DPD, onderdeel van het Franse La Poste, en Otto-dochter Hermes wijzen onder andere op de concurrentiebeperking op de last mile. Ook zou de milieuwinst gering zijn; de bezorgwagens zijn in de regel immers volgeladen.
Een mooi voorbeeld hoe de medezeggenschap kan anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Hoe het gaat weet ik nog niet, maar dat er met de bezorgers wat gaat gebeuren lijkt me een feit.
Hielke hbuor.nl
Mooi initiatief. Wel een beetje opportunistisch en minder fair gezien de marktpositie van Deutsche Post-DHL. Minder auto's in de straat, minder overlast, veiliger, hogere beladingsgraad, minder bezorgers nodig (zijn er al te weinig), bezorgers met een vaste wijk en dus een sociaal-controlerende functie. Is het niet jammer dat de afgelopen 20 jaar juist de organisatie die dit beheerste (postnl) uit haar positie is gedrukt?
Mooi dat een speler als DHL hier serieus over nadenkt. Ik zag dat hun pakketlabels in Duitsland al voorbereid zijn op uitwisseling van pakketten met derde partijen door er een GS1 Serial Shipping Container Code op te vermelden. Dit betekent dat pakketten niet meer hoeven worden omgelabeld als zij door een andere vervoerder worden opgepikt.