Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel (Van Bommel en Floris van Bommel) gaat na een succesvolle pilotperiode verder met Stockbase. Via deze software plug-in wordt de voorraad van het schoenenmerk ontsloten voor alle aangesloten retailers. Maar wel op de voorwaarden en onder regie van Van Bommel zelf.
De vraag kwam van een retailer. Kon Stockbase Van Bommel niet eens polsen of ze de hele voorraad via het leveranciersplatform open willen stellen? Ad Umans, sales manager van Stockbase, pakte de handschoen op en nam contact op met ceo Reynier van Bommel. Wat dacht hij ervan om zijn retailers via Stockbases gebruikersinterface toegang te geven tot de beschikbare Van Bommel-voorraad, inclusief productafbeeldingen en orderverwerking?
Reynier van Bommel hapte niet gelijk toe: ‘Het betreft hier nieuwe technologie en er wordt gevraagd om onze voorraad digitaal te delen met een derde partij – in dit gevan Stockbase. Zolang als wij al schoenen verkopen, is ons businessmodel erop gericht om onze wholesale klanten goed te kunnen bedienen. Wij doen met al deze klanten rechtstreeks zaken, dus zonder importeur of agent. Wij willen regie houden. Het is niet zo dat we toevallig ergens een keer honderd paar schoenen hebben staan en dat we blij zijn als we daar vanaf kunnen. We hebben er allerlei technische systemen aan opgehangen: wie mag welke voorraad wanneer verkopen en tegen welke adviesmarges.’ Daarnaast: voorraadinformatie is ook concurrentiegevoelig.
Van Bommel en Stockbase startten een pilot. Een jaar lang zouden negen retailers via Stockbase met het schoenenmerk gaan samenwerken. De winkels maakten hun technologie op orde voor de connectie met Stockbase en aansluiting op Van Bommels voorraad. Umans: ‘Stockbase is open source. We stellen de koppelinformatie beschikbaar aan e-commerce omgevingen waarna ze de benodigde aanpassingen kunnen doorvoeren. Inmiddels zijn er connecties gemaakt vanuit onder meer Magento-WooCommerce en Microsoft ASP.NET-omgevingen.’
On premise
Maar Stockbase nam voor Van Bommel wel een afwijkende route dan degene die andere klanten bewandelen. Besloten werd om niet met een Software as a Service-model (SaaS) te gaan werken, maar met een voor Van Bommel eigen Stockbase-licentie (on premise). Zo wordt de technologie van Stockbase geadopteerd, maar heeft het schoenenmerk volledige regie als het gaat om aansluitingen en distributie van zijn merken. Retailers die een samenwerking met Van Bommel willen, vragen die bij het merk zelf aan. De schoenfabrikant heeft hiervoor een gebruikersovereenkomst opgesteld. Daarin staan afspraken over levering door Van Bommel en over pricing, maar ook over hoe beide partijen omgaan met retouren. Gaan retailer en Van Bommel akkoord met elkaar, dan zorgt Stockbase voor de coördinatie en wordt de order direct afgeleverd in het ERP-systeem van Van Bommel.
Umans geeft een voorbeeld: ‘Van Bommel koos ervoor om verschillende maatbogen online op te vullen met Stockbase. Voorheen stelde een retailer vanuit zijn eigen fysieke voorraad een collectie samen voor zijn webshop. Dan kocht hij een maatboog voor maat 40-45. Als hij dan maat 44 niet meer in zijn winkel had liggen, was die dus ook niet meer beschikbaar voor zijn webshop. Maar nu heeft hij via de Stockbase-connectie wel die maat te koop.’
Lost sales applicatie
Next step is de Stockbase DSA (digitale sales assistent). Van Bommel: ‘We hebben het natuurlijk vaak over omnichannel retailers, die kundig zijn op het gebied van online. Maar we hebben ook veel klanten die geen webshop hebben, of niet meer. Ook zij willen gebruikmaken van de verdieping en verbreding van de collectie. Via deze samenwerking heeft de fysieke retailer als het ware een miniwebshop tot zijn beschikking, en krijgt hij toegang tot die grotere collectie op bijvoorbeeld een iPad, waarmee hij zijn klant in een één-op-éénsituatie toch dat paar schoenen kan aanbieden dat hij niet in de winkel heeft staan. Een mooie lost sales applicatie op de winkelvloer.’ Het bestelproces wordt voor de retailer makkelijker door de koppeling met POS-systemen, waardoor de betaling in de winkel kan plaatsvinden. In het testjaar zagen de negen gekoppelde retailers vanwege die onderhuidse connectie hun omzet groeien door het terugdringen van lost sales en het verrijken van de collectie.
De meeste retailers zijn omnichannel geworden, weet Umans, waarbij de webshop steeds meer een integraal onderdeel wordt van de winkelvloer. ‘Als de consument in de winkel komt, moeten we ervoor zorgen dat hij altijd bediend wordt. Lukt het niet in de fysieke winkel, dan moeten we ervoor zorgen dat op de winkelvloer meer producten getoond kunnen worden en beschikbaar zijn, om zo de verkoopkansen te optimaliseren.’
De wholesale markt is het allerbelangrijkste voor het schoenenmerk, zegt Van Bommel. ‘Ja, we hebben een eigen webshop en ja, we hebben eigen winkels, maar onze grootste klantengroep zijn die wholesale klanten. Daarom investeren we ook in Stockbase.’
Over Van Bommel
Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel, in het kort Van Bommel, werd door Adrianus en Christianus van Bommel in 1734 opgericht en is anno 2019 nog steeds een familiebedrijf. De onderneming heeft 120 medewerkers in dienst, 9 winkels in Nederland, België en Duitsland en verkoopt ongeveer 600.000 paar schoenen per jaar. In 2016 startte het merk met online verkoop in Nederland en vanaf 2020 zullen de schoenen ook via platformen als wehkamp, bol.com en Zalando te koop zijn.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Van Bommel: meer verkoop onder eigen regie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.