Twinkle | Digital Commerce

Werk aan de Muur levert kunstwerken op maat

2019-12-03
1000562
  • [branded content]
  • 4:13

Een origineel en betaalbaar kunstwerk, geheel aangepast naar eigen smaak, dat biedt Werk aan de Muur. De webwinkel is de afgelopen tijd flink gegroeid, onder andere dankzij een partnership met vtwonen en met de hulp van online marketing-bureau Zeo. Oprichter Jasper van der Meij en Sander van Leeuwen (techniek) gaan in op het succes van Werk aan de Muur.

Als amateurfotograaf vond Jasper van der Meij het jammer dat hij zo weinig met zijn foto’s deed. Toen een kennis zei dat hij af en toe foto’s verkocht die als prints aan de muur werden gehangen, werd het zaadje voor een eigen webshop geplant. Later kwam het idee in hem op om in plaats van alleen zijn eigen werk te verkopen, een platform te creëren dat open is voor alle kunstenaars. Inmiddels zijn bij Werk aan de Muur meer dan 10.000 beeldmakers aangesloten die bij elkaar 400.000 werken aanbieden. ‘We zijn geen printshop waar je je eigen foto’s kunt afdrukken’, zegt Van der Meij over het platform. ‘Wij zijn ingesprongen in het grote gat tussen de IKEA en de galeries. Een galerie gaat als een poortwachter bepalen wat er te zien en te koop is, dat doen wij niet. Bij ons staan de beeldmakers centraal en hebben ze een eigen omgeving waar ze alles kunnen managen.’ Sander van Leeuwen vult hem aan: ‘Iedereen kan binnen het platform zijn eigen shop openen en zijn eigen marketing doen. Alle kunstenaars zijn welkom, want smaken verschillen nu eenmaal. Iets wat iemand niet mooi vindt, daar kan de ander juist helemaal verliefd op worden.’

Twee miljoen euro

Onderscheidend aan Werk aan de Muur is dat klanten de volledige vrijheid hebben om een kunstwerk helemaal op maat te laten maken. Van der Meij legt uit: ‘Bij ons kan elk werk in de collectie op tien verschillende materialen gedrukt worden en per materiaal heb je daarin nog allerlei mogelijkheden, zoals glanzend of mat. Ook formaten van 2,5 meter of groter zijn mogelijk. Op die manier past het altijd in het huis én in het budget van de klant.’ Om ervoor te zorgen dat de werken in goede staat bij de klanten worden afgeleverd, maakt Werk aan de Muur gebruik van gespecialiseerde vervoerders die ervaren zijn in het vervoeren van grote en afwijkende formaten. De werken van de kunstenaars weten hun weg naar de consument steeds beter te vinden: de afgelopen jaren is Werk aan de Muur met 60 procent gegroeid en begin volgend jaar verwacht het bedrijf twee miljoen euro aan commissie te hebben uitbetaald aan kunstenaars. Van Leeuwen is daar trots op: ‘Daarmee ondersteunen we creatieve mensen. Dat kunnen amateurkunstenaars zijn, maar we hebben ook kunstenaars die kunnen leven van wat ze maken.’

Goede samenwerking

De groei van Werk aan de Muur is altijd organisch gegaan, zonder veel in te zetten op marketing. Toen dat minder werd, besloot Van der Meij om een externe partij in de arm te nemen en sinds een jaar verzorgt Zeo de online marketing van Werk aan de Muur. ‘Dat vakgebied is zo veranderlijk dat je er een serieuze studie van kunt maken. Daarom vonden we het beter om een bureau in te schakelen. Zeo werkt heel hands-on en dat past goed bij ons. We hebben ook met grotere bureaus gesproken, maar daar voer je vaak strategische gesprekken mee. Als je dan tot actie wilt overgaan, heb ik gemerkt dat ze die inhoudelijke slag niet kunnen slaan. Met Zeo hebben we concrete doelen afgesproken en staan de neuzen dezelfde kant op.’ Ook Van Leeuwen is positief. ‘Online marketing kanalen als Adwords & Facebook interesseren ons minder dan de zachtere kant van online marketing, daarom hebben we het ook uitbesteed. Ze spreken ons erop aan als er actie moet worden ondernomen en dat is alleen maar positief, want zo blijf je elkaar motiveren. We ervaren het echt als een samenwerking.’

Specifieke landingpage

Sinds vorig jaar heeft de naamsbekendheid van Werk aan de Muur een flinke boost gekregen nadat het bedrijf sponsor werd van het vtwonen tv-programma ‘Weer verliefd op je huis’. Na afloop van de eerste aflevering raakte de website overbelast door de gigantische verkeerstoename. ‘En dat alleen maar door het zinnetje: Mede mogelijk gemaakt door Werk aan de Muur’, blikt Van der Meij terug. ‘We zien in Google Trends dat mensen vaker zoeken op onze merknaam en het verkeer op de website ligt veel hoger.’ Van Leeuwen merkt eveneens de effecten van het sponsorship: ‘Klanten geven aan dat ze ons kennen van tv en we zien zelfs een stijging in de verkoop van de werken die door onze stylisten zijn geselecteerd voor het programma.’ In samenwerking met Zeo heeft Werk aan de Muur een campagne ontwikkeld die draait als ‘Weer verliefd op je huis’ op tv is. Consumenten die tijdens het programma op de advertentie klikken, komen niet op de homepage terecht, maar op een specifieke landingspagina. Daar krijgen ze meer informatie over de werken die tijdens de aflevering te zien zijn, ook kunnen ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Daar maakt volgens Van der Meij 8 tot 10 procent van de mensen gebruik van. ‘We versturen twee nieuwsbrieven, een standaard mailing en een geautomatiseerde nieuwsbrief. Die laatste heeft een conversiepercentage van 30 tot 35 procent. We deden niet veel met e-mail, maar sinds de samenwerking met Zeo zetten we dat steeds effectiever in.’

Beeld: Zuiver Beeld