Twinkle | Digital Commerce

Spiritualiteit in 360 graden

2018-09-18
1000563
  • 4:29

Happinez is met een oplage van 400.000 het op één na best gelezen maandblad, na LINDA. Magazine, van Nederland. Naast het magazine profileert Happinez zich ook online – na de lancering van een nieuwe website vorig jaar is het bezoek verviervoudigd. Maar hoe zorg je ervoor dat je zowel in print als online aantrekkelijk blijft voor de lezer?

Happinez inspireert je om bewust te leven, vanuit jezelf en voor de wereld. Wise, positive and loving live’, op deze manier verwelkomt Happinez zijn online lezers. Het spirituele merk is 15 jaar geleden opgericht door Inez van Oord. Van Oord, destijds hoofdredacteur bij het zeer succesvolle magazine Seasons van uitgeverij Sanoma, kwam door een burn-out thuis te zitten. Ze had alles: een man, groot huis, kind, hond, baan en geld op de bank. Maar toch was ze niet gelukkig. ‘Door haar burn-out dacht ze: wat als ik afstand neem van alles dat ik heb, wat blijft er dan nog over? Wie ben ik, en wie is dat, die ik?’,  vertelt brand manager Tess Warmerdam. ‘Daarmee ontstond het idee voor een nieuw tijdschrift Happinez.’

De zoektocht van Van Oord reflecteert eigenlijk de doelgroep van Happinez. Het merendeel, zo’n 95 procent, wordt gelezen door vrouwen maar echt specifiek richt het merk zich daar niet op. ‘Wij bieden handvaten voor iedereen die op zoek is naar authentiek en duurzaam geluk’, vervolgt Warmerdam. ‘Jong, oud, iedereen komt weleens op een punt in zijn leven – vaak als ze een burn-out hebben, in een scheiding zitten of net iemand hebben verloren – dat ze zich gaan afvragen: het leven dat ik nu heb, maakt me dat gelukkig en wil ik het op deze manier en wie ben ik nu eigenlijk? Dus inderdaad de zoektocht van Inez daar herkennen veel mensen zich in en dat is denk ik ook het succes van Happinez.’

360 graden merk

In de ruime wereld van spiritualiteit biedt Happinez voor ieder wat wils, Warmerdam: ‘We schrijven stukken vanuit filosofie, vanuit psychologie en vanuit allerlei religieuze stromingen zoals het boeddhisme. Daarnaast hebben we wellness dossiers, verhalen over yoga, mooie reizen en duurzaam leven. Wij zijn echt een 360 graden merk. Het tijdschrift, dat is echt het hart van de business. Het magazine wordt ook in twintig landen wereldwijd uitgegeven. Daarnaast hebben we ook vanaf het allereerste nummer een webshop, inmiddels goed voor een assortiment van zo’n 400 producten. Het bijzondere is dat een groot deel van het assortiment voor en door Happinez is ontwikkeld. Ik denk dat dat echt ons usp is. We hebben verschillende fair trade producten, maar ook alpaca wollen sjaals die we laten maken in Peru met ons logo erin geweven. Dat is iets waar we ook heel trots op zijn, ook omdat alles zo fair trade en duurzaam mogelijk wordt geproduceerd.’

SEO/SEA/Zeo

Happinez is op dit moment bezig met een grote online verbouwing en heeft daarin de hulp ingeschakeld van online marketing partij Zeo. Sinds januari werken de twee samen, vertelt e-commerce manager Chantal Drioel van Happinez. ‘Zeo helpt ons voornamelijk met onze online vindbaarheid en zichtbaarheid en dat doen ze door het helpen inrichten van onze campagnes. Ze ondersteunen ons met sea en social campagnes en ook onze SEO-prestaties. Ze adviseren ons welke doelgroepen we wanneer het beste kunnen targetten en welk medium het beste geschikt is voor welke boodschap. Zo helpen ze ons op dit moment het werven van leden en de webshop. In de toekomst gaan ze ons ook helpen met onze trainingen. De samenwerking bevalt heel erg goed. We hebben ze ook erg hard nodig omdat we dus bezig zijn met die verbouwing. Dus we zijn enorm blij dat ze ons kunnen ondersteunen en adviseren.’

Eén van de belangrijkste verbeteringen van de nieuwe webshop is het verbeteren van de klantreis, Drioel: ‘Het belangrijkste daarvan is het realiseren van een goede UX-basis, dus dat mensen de weg kunnen vinden in onze shop. We monitoren daarbij de paden die onze bezoekers binnen de website bewandelen en bekijken dan hoe we die kunnen versterken of uitbreiden. Dat doen we onder meer door de inzet van a/b-testen’. Warmerdam vult aan: ‘De trends die ons opvallen vertalen we door naar de shop en onze producten. We zijn ons assortiment rondom kristallen volop aan het uitbreiden. Zeo helpt ons door advies te geven over de inrichting van bijbehorende campagnes, zodat mensen ons ook daadwerkelijk kunnen vinden als ze op zoek zijn naar kristallen. Wij hebben Zeo dus heel hard nodig op dat gebied.’

Jubileum

Happinez, opgericht in 2003, viert dit jaar zijn 15-jarig jubileum. Het merk organiseert al jaarlijks een groot festival maar de jubileum-editie is net iets specialer. Warmerdam: ‘Ons jaarlijkse festival in Utrecht is goed voor 10.000 bezoekers per editie. In het kader van het jubileum kondigen we in ons oktober-nummer aan dat we in mei 2019 een Happinez-festival hebben in Amsterdam, speciaal voor ons jubileum vernieuwen we het festival. We willen nu naar 15.000 bezoekers gaan. Het is een meerdaags festival waarbij een dertigtal sprekers komt. Daarnaast is er een business dag op vrijdag en zijn er een aantal area’s waarin we alle segmenten en thematiek gaan belichten om te laten zien dat we er nog steeds zijn voor iedereen op alle niveaus. Er zijn lezingen over minimalisme, relaties en er zijn yoga- en meditatiesessies. Ook komt er een groot dancefeest. Het festival is voor ons de kers op de taart en we werken er het hele jaar naartoe. Alles van het merk Happinez komt daarin samen.’ Drioel: ‘We willen ons profileren als de beste moderne spirituele webshop van Nederland met betekenisvolle cadeaus voor jezelf of een ander en dat is ook het doel van dit jaar. Wij willen ons graag focussen op awareness en ook echt zorgen dat mensen ons vanuit die ambitie kennen. Als je denkt aan een moderne spirituele webshop, dan denk je aan Happinez.’