Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping: nu met prijsalerts en gepersonaliseerde homepage

2019-10-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Google Shopping is vernieuwd. Met het redesign en nieuwe features moet het een hub worden voor consumenten om te shoppen en naar producten te zoeken.

Google Shopping wil een one-stop shop worden voor alles dat buiten Amazon op het internet te koop is, schrijft TechCrunch. Nieuwe features die zijn toegevoegd zijn onder meer alerts (vergelijkbaar met die in Google Flights) waarmee consumenten meldingen krijgen van prijsaanpassingen.

Shopping geeft suggesties waar te shoppen bij online en fysieke retailers en biedt informatie over waar producten op voorraad zijn. Consumenten gaan met hun Google-account langs de checkout. De zoekmachinegigant biedt ook garantie in de vorm van klantenservice en hulp bij retour- en ruilzendingen.

Google Lens

De AI-tool Google Lens heeft ook een update gekregen. Met Lens (een afzonderlijke app) kunnen mensen items scannen, tekst vertalen en online gelijksoortige items vinden. Google Lens kan bijvoorbeeld via een screenshot van kledingstukken gebruikt worden om gelijkende outfits of suggesties hiervoor gevonden worden. De tool kan ook worden gebruik voor het fotograferen van eigen outfits of kleding in winkels.

Google gaat met zijn vernieuwde Shopping verder de concurrentie aan met Pinterest, dat investeert in zijn eigen beeldherkenningstechnologie en Instagram, dat begin dit jaar zijn eigen checkout introduceerde.

De nieuwe Google Shopping is vooralsnog alleen beschikbaar voor Amerikaanse consumenten.