Twinkle | Digital Commerce

'Eigenlijk kom ik steeds meer van sec e-commerce af te staan'

2019-10-10
1000562
  • [interview]
  • 2:51

Al tijdens zijn eerste baan – als accountmanager bij een weekblad – maakte Mitchel Oude Nijhuis kennis met Kees Smit, toentertijd zijn klant. Het duurde echter nog tot eind 2012 voordat hij in dienst trad bij de tuinmeubelverkoper. In de tussentijd zette hij een eigen webshop op in onderdelen voor wit-, bruin- en grijsgoed en werkte hij bij CBS Outdoor (nu Exterion). Onlangs trad Oude Nijhuis toe tot de directie van Kees Smit Tuinmeubelen.

Inspiratie

‘Ik heb een mengelmoes aan inspiratiebronnen. Maar eigenlijk haal ik het meest uit klanten en collega’s; door veel met hen in gesprek te gaan probeer ik vraagstukken om te zetten in e-commerce of juist te integreren met offline. Een voorbeeld? Toen ik net begon kreeg ik vaak vragen als: “Hoe groot is die tafel?” Of: “Hoe hoog zijn de armleuningen?” Dat resulteerde in de opzet van vele filters en toevoegingen op onze site. En vice versa hebben we nu in de experience store interactieve schermen waarmee je ter plekke je tuin kunt opmeten. Ik denk altijd na over hoe ik dingen kan vereenvoudigen voor klanten. Ik wil het wauw-gevoel overdragen en ze daarmee positief verrassen. Verder loop ik ter inspiratie ook heel graag rond in winkels en dan kijk ik alleen maar naar hoe winkeliers omgaan met klanten, hoe ze hen binnenhalen, welke ervaring ze bieden, van welke technische ontwikkelingen en innovaties ze gebruikmaken, dat soort dingen. Ik kijk in het bijzonder naar het Ropo-effect [Research online, purchase offline, red.].

Ontwikkelingen

‘Het leuke aan e-commerce vind ik de snelheid, en het feit dat je er innovatief in kunt zijn. Maar eigenlijk kom ik steeds meer van sec e-commerce af te staan. Je kunt het wauw-effect bij klanten immers alleen teweegbrengen door veel meer aspecten dan puur e-commerce. Overigens vind ik augmented reality wel een heel mooie ontwikkeling. We gebruiken het alleen niet bij Kees Smit, omdat ik daarmee – daar heb je het weer – het wauw-effect nog niet kan bereiken. Qua algemene ontwikkelingen binnen de digitale commercie valt me op dat naast de platformen alleen de grote jongens – die op tijd zijn ingestapt – en specialisten zullen overleven. Kleine bedrijven en start-ups hebben niet genoeg slagkracht.’

Winkelen

‘Ik shop weliswaar geregeld online, maar dat doe ik vooral om te kijken hoe andere retailers het aanpakken. Ik ga eigenlijk liever naar stenen winkels, hoewel ik heel erg mis hoe het vroeger was: even naar de markt bijvoorbeeld, daar ook wat bekenden ontmoeten. Ik vind de winkeliers in de stadscentra echter niet innovatief. Ze zouden hun krachten moeten bundelen, andere openingstijden aan moeten houden, vernieuwend durven zijn.’

Vrije tijd

‘Mijn vrije tijd vul ik met gezin en familie. Ik heb drie kleine kinderen en die zijn enorm belangrijk voor me. Ik breng ze naar school, ik eet samen met ze, ik ben voetbaltrainer bij de E-tjes [kinderen onder 8 jaar, red.] bij het team waarin mijn oudste dochter speelt. Zelf sporten schiet er momenteel een beetje bij in, maar dat ga ik weer oppakken. Ik mag wel graag met vrienden een avondje Fifa spelen of uit eten gaan. Op vakantie gaan we trouwens gewoon naar de camping. Het gaat mij erom dat de kinderen een onvergetelijke vakantie hebben; daar cijfer ik mezelf voor weg.’

Trots

‘Waar ik trots op ben? Dat vind ik een emotionele vraag. Maar ik ben heel trots op mijn moeder. Zij is er niet meer, maar ze was de manager, de persoonlijke coach, de bemiddelaar en ze gaf stabiliteit aan het gezin. Eigenlijk was zij mijn grote voorbeeld.’

Guilty pleasure

‘Vuurwerk afsteken! Met Oud en Nieuw.’