Twinkle | Digital Commerce

Medpets gaat voor internationale groei

2019-10-16
1000562
  • [branded content]
  • 3:51

Al vanaf de oprichting van Medpets in 2008 gaat het goed met het bedrijf. De in gezondheidsproducten voor dieren gespecialiseerde webshop verstuurt per maand ongeveer 90.000 pakketjes naar zes landen en groeit ieder jaar. Reden om continu te innoveren op IT, logistiek, klantenservice en de betaalpagina. Sinds kort maakt Medpets vooral gebruik van AfterPay, direct via betaalprovider Buckaroo. En dat blijkt nu al onmisbaar: ‘Ook Duitse klanten kiezen regelmatig voor achteraf betalen.’

Tommy, een hond die al een aardige leeftijd heeft bereikt, loopt door het pand van Medpets. Deze trouwe viervoeter is de reden waarom het bedrijf is ontstaan. Elf jaar geleden, toen de hond nog een pup was, wilde oprichter Elies van der Graaff online shoppen voor haar huisdier en ze merkte dat er weinig gezondheidsproducten te koop waren. Er waren wel webshops die dergelijke producten verkochten, maar die waren door dierenartsen opgezet als service naar hun klanten.

‘In principe verkopen we alles wat te maken heeft met de gezondheid van huisdieren, in de breedste zin van het woord. We verkopen speciaalvoer, maar ook bijvoorbeeld mandjes en speeltjes, want dat draagt ook bij aan de gezondheid van een huisdier. Daarin onderscheiden we ons van reguliere dierenwinkels. We zijn een specialist en geven online advies over onze producten. Ook hebben we twee dierenartsen in dienst waar klanten contact mee kunnen opnemen als ze vragen hebben over bepaalde producten of advies willen.’

Goede interne samenwerking

Medpets heeft al vanaf het begin Buckaroo in de armen genomen als payment service provider, een partnership waar Van der Graaff uitermate tevreden over is. ‘Het grootste voordeel van de samenwerking is dat met Buckaroo de klantenservicemedewerkers slechts op één systeem hoeven in te loggen. Ze zien vervolgens alles rondom betalingen en hoeven niet tussen verschillende dashboards te schakelen, waardoor klanten sneller geholpen worden.’

Sinds de oprichting van Medpets heeft het bedrijf ieder jaar een gezonde groei doorgemaakt en groeit de onderneming jaarlijks met zo’n 35 procent. ‘Ik geloof erin om alle zaken inhouse te doen, van marketing en IT tot logistiek en klantenservice’, verklaart Van der Graaff het succes. ‘De afdelingen werken goed samen en schakelen snel met elkaar. Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat geen afdeling achterblijft qua capaciteit. We gaan niet eerst allemaal orders binnenhalen, dan in het magazijn kijken of er wel genoeg mensen zijn om ze te versturen en dan kijken of er bij klantenservice wel genoeg mensen zijn om vragen te beantwoorden. Dus als marketing voor veel orders zorgt, dan zorgen we er direct voor dat klantenservice alles aankan en het magazijn het goed kan bijbenen. Zo lopen we vooruit op de groei.

'Daarnaast houden we een gezonde marge op onze producten. We zijn niet per se de goedkoopste en we doen ook niet aan het stunten met prijzen. Met de winst kunnen we onze groei financieren en nieuwe logistiek bouwen, waardoor we onze klanten continu goed kunnen blijven bedienen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een nieuw IT-platform. Dat moet ons in staat stellen om in meer landen actief te zijn, want het is onze ambitie om in Europa te gaan uitbreiden.’

Internationale betaalmethode

Medpets is in zes Europese landen actief, waardoor het aanbieden van achteraf betalen een belangrijke optie is geworden. ‘Klanten die bijvoorbeeld in Duitsland iets bestellen, wantrouwen in eerste instantie een pakketje dat vanuit Nederland wordt verstuurd’, legt Van der Graaff uit. ‘Duitse klanten kiezen voor achteraf betalen omdat ze dan gegarandeerd het pakje in huis hebben voordat ze betalen. Ook klanten die voor hun dier een bepaald product nodig hebben, hebben met AfterPay de mogelijkheid het product te ontvangen en later te betalen. Als webshop spreek je hiermee een bredere doelgroep aan.’

De achterafbetalingen worden geregeld via AfterPay, in samenwerking met payment service provider Buckaroo. De Europese groeiambitie is een belangrijke reden geweest om te kiezen voor AfterPay, zegt Van der Graaff. ‘Buckaroo kan ons met AfterPay internationaal bedienen. Ik heb voor AfterPay gekozen omdat ik er een goed gevoel bij de organisatie had en ook omdat ze net als wij al lang samenwerken met Buckaroo. Bovendien kunnen we nu in veel landen waar we actief zijn achteraf betalen aanbieden.’

Stijgend marktaandeel

Ongeveer 10 procent van de Nederlandse klanten van Medpets kiest voor achteraf betalen, in de andere Europese landen ligt dat percentage ongeveer even hoog. De betaalmethode wint in Nederland steeds meer aan terrein: 5 miljoen mensen hebben minstens één keer met AfterPay betaald en de betaaldienst ziet zijn marktaandeel ieder jaar stijgen.

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel blijkt dat achteraf betalen de conversie kan verhogen: 46 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze producten eerder online bestellen in plaats van kopen in de fysieke winkel als zij met AfterPay kunnen betalen. Daarnaast zegt 43 procent eerder producten af te rekenen waar het over twijfelt als er achteraf kan worden betaald. Webshopeigenaren hebben als belangrijk voordeel dat het risico van wanbetaling bij AfterPay ligt en ze zijn daardoor dus altijd verzekerd van hun geld.