Twinkle | Digital Commerce

Hema bouwt aan open b2b-omgeving

2019-09-12
60164000

Hema-producten zijn op steeds meer plaatsen buiten de eigen winkels en webshop te koop. Het moet technisch makkelijker worden voor partners om aan te koppelen.

Dat vertellen Carsten Klomp en Helen Zuurmond, respectievelijk chief information officer en head of crm & customer service, in CustomerFirst. Kop: ‘Hema transformeert naar data driven customer first bedrijf’.

Verkooppartners

Albert Heijn, wehkamp en Walmart.com. De lijst met verkooppartners van Hema is indrukwekkend en groeiende. Gisteren werd bekend dat de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam een overeenkomst heeft gesloten met Franprix (pdf). Over een paar maanden moeten Hema-producten te koop zijn in vijftig vestigingen van de Franse supermarktketen, later mogelijk in alle negenhonderd.

‘Speedbootjes’

Klomp en Zuurmond krijgen door deze partnerships te maken met een nieuw type klant. Eerstgenoemde: ‘We krijgen b2b-klanten en moeten samen met hen de customer journey gaan invullen voor de eindklant.’ Volgens de cio bouwt Hema voor het faciliteren van deze samenwerkingsverbanden wat hij ‘speedbootjes’ noemt. ‘Oplossingen waarmee we snel een integratie kunnen faciliteren tussen onze platformen en die van onze klanten. Op de achtergrond bouwen we aan een omgeving die zo open is dat we die op alle mogelijke omgevingen van b2b-klanten goed kunnen aansluiten.’ Het plaveit de weg voor nieuwe samenwerkingen met andere retailers.

Slimmer met data

Ondertussen bouwt Hema intern aan een data lake in de cloud, waar onder andere het e-commerce platform (Salesforce) voeding aan biedt. Ook beschikt de warenhuisketen van Boekhoorn over een innovatielab, dat datagedreven experimenten uitvoert in de winkels. Bijvoorbeeld met geofencing, aparte afhaalbalies en optimalisaties voor pick from store. ‘De klantreis is bij ons veel complexer dan bij een Coolblue of bol.com’, laat Zuurmond optekenen. ‘Dat betekent dat wij ook veel slimmer met data moeten omgaan.’

Het hele dubbelinterview met Carsten Klomp en Helen Zuurmond is te lezen bij de collega’s van CustomerFirst.