Twinkle | Digital Commerce

83,5 procent bezoekt Zalando via mobiel device

2019-08-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:56

De Duitse online fashionstore Zalando presenteert vandaag zijn cijfers over het tweede kwartaal. In die drie maanden werd de site van het bedrijf een derde meer bezocht, met name via de smartphone of tablet.

In totaal werd de shop van Zalando 986,4 miljoen keer bezocht, in het tweede kwartaal van 2018 was dat nog 734,3 miljoen. Een toename van 34,3 procent.

Het aandeel bezoeken via een mobiel device nam met 5,2 procentpunt toe van 78,4 naar 83,5 procent. Die toenames zorgden er mede voor dat de nummer 3 van de Twinkle100 het aantal bestellingen in die periode met bijna een kwart (24,7 procent) zag toenemen, naar 36,1 miljoen. Gross Merchandise Value van de Zalando Group nam ook toe, van 1,6 naar 2 miljard euro. De omzet neemt ook toe, maar procentueel gezien (20,1 procent) wel minder hard. De groepsomzet van het bedrijf komt uit op 1,597 miljard euro.

Onder de streep daalt de nettowinst wel van 51,8 naar 45,5 miljoen euro, vergeleken met de cijfers van het tweede kwartaal in 2018. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat nog een nettoverlies. Het bruto bedrijfsresultaat is wel toegenomen naar 101,7 miljoen euro. Daar staat echter een lagere brutomarge tegenover, die daalde van 7,1 naar 6,4 procent.

Waar Zalando eerder nog zijn omzet voornamelijk uit de DACH-regio behaalde, is dat nu anders. In het tweede kwartaal is de omzet uit de overige markten gegroeid naar 746,1 miljoen euro. Terwijl de DACH-regio, bestaande uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, goed is voor 732 miljoen. Vorig jaar waren de overige markten ook al goed voor een meerderheid, maar dit was aanzienlijk minder dan het verschil van 14 miljoen euro nu.

Partnerprogramma

Ook Zalando’s partnerprogramma blijft groeien. Inmiddels zijn er meer dan 1.300 fysieke winkels aangesloten, die hun waar via het platform verkopen. ‘De groei van ons partnerprogramma zorgt voor een aantrekkelijker en meer divers assortiment voor ons klanten’, stelt cfo David Schröder. ‘Volgens Schröder blijft Zalando zich inzetten op de groei van zijn Gross Merchandise Value. Eerder liet het bedrijf al weten dat GMV de belangrijkste groeimeetwaarde is.

Destijds bleek ook al dat het bedrijf inzet op een jaarlijkse GMV-groei van 20 tot 25 procent. Op die lijn zit het nog steeds, benadrukt het bedrijf in een toelichting. Het bruto bedrijfsresultaat zou ergens tussen de 175 en 225 miljoen moeten uitkomen.