Het faillissement van kledingketen CoolCat komt volgens oprichter Roland Kahn door een onderschatting van het online kanaal. Dat vertelt hij in een interview met het Algemeen Dagblad.
Volgens Kahn hield CoolCat te lang vast een het fysieke portfolio en werd er te weinig geïnvesteerd in online. ‘Dat is zeer waar. Ik heb online onderschat’, stelt hij. Na het faillissement van de kledingketen begin dit jaar werd besloten tot een doorstart, als pure player. CoolCat gaat verder als webshop voor kinderkleding (‘Dat heeft het altijd goed gedaan’). Dat was al even bekend, maar een exacte lanceerdatum kwam deze week naar buiten: 1 oktober. Ook wordt de naam iets anders dan vooraf gecommuniceerd. In plaats van CoolCat Junior blijft de voormalig winkelketen bij zijn eigen vertrouwde naam: CoolCat dus.
Het nieuwe CoolCat zal voortaan dus alleen online kinderkleding verkopen. Voor kinderen van 4 tot 10 jaar oud. In 2012 liet Kahn zich nog kritisch uit over het online model: ‘Het bezorgen en het logistieke stuk zijn enorm duur. Clicks is daardoor minder profitable.’ Met fysieke winkels dacht Kahn winstgevend te zijn, maar dat liep niet als gewenst. Nu wil hij het als web only speler dus anders aanpakken. ‘Kijk naar snelgroeiende bedrijven. Zij groeien door marktaandeel te pakken en aandeelhouders blijven er gewoon geld in stekken. Ook al wordt er geen winst gemaakt.’
Proef
Kahn verwacht nu met CoolCat sneller winstgevend te zijn omdat de organisatie een stuk kleiner is. Toch blijft CoolCat nog wel een beetje actief in de fysieke winkelstraat. Zo wordt er per 1 november een proef gestart met kledingverkoop bij een filiaal van America Today in Alkmaar. De oprichter gelooft nog wel in de kracht van fysieke winkels. Maar alleen in grote nationale en internationale steden en met de focus op beleving.
Roland Kahn zelf zal bij de nieuwe formule vooral als adviseur zijn bijdrage leveren. De dagelijkse leiding is overgedragen aan zijn kinderen. De oprichter geeft aan over ongeveer anderhalf jaar te zullen stoppen als voorzitter van de groep.
Nou het is mooi dat ze door gaan ik kocht altijd de kleding daar .maar vind het wel jammer dat het nu alleen maar tot 10jaar gaat want mij zoon is 12 toch jammer .
Kijk naar snelgroeiende bedrijven. Zij groeien door marktaandeel te pakken en aandeelhouders blijven er gewoon geld in stekken. Ook al wordt er geen winst gemaakt.
Ben ik nou gek of wil hij alweer een niet winstgevend bedrijf starten? Online wordt meer verlies gemaakt, dan dat er geld verdient wordt.
Als je 1 winkel niet winstgevend kun krijgen, lukt dat bij de volgende volgens mij ook niet... voorbeelden te over........ wat een kapitaal vernietiging. Vragen mensen zich af waarom hun pensioen gekort wordt,.
Investeerders die geld blijven pompen, doen dat meestal niet met eigen geld in een niet winstgevend bedrijf maar met vreemd geld.