Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van … Bikewear Outlet

2019-08-22
1000562
  • [interview]
  • 3:32

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze Refresh sprak Twinkle met Jeff Bloemhard, mede-eigenaar van Bikewear Outlet.

Kun je kort iets vertellen over de online geschiedenis van Bikewear Outlet?

‘Toen we begonnen met de webshop werd al snel duidelijk dat ons idee alleen bestaansrecht had als we online als uitgangspunt zouden nemen, ondanks onze ruime ervaring met fysieke winkels. Later wilden we dit nog verder uitbreiden met events en pop-up winkels om onze naamsbekendheid te vergroten en het vertrouwen van de consument te winnen. Na een goed marktonderzoek en gesprekken met oude contacten zijn we gestart met de software van WooCommerce en WordPress. Al snel – na een jaar – bleek dat we hiermee geen verdere groei konden realiseren. Vervolgens kwamen wij in contact met e-commerce partner Ditailer. Daar hebben ze dezelfde interesse als wij: fietsen.’

Waarom een nieuwe website?

‘Wij kopen en verkopen overstock en hebben daarom niet altijd complete series op voorraad. Daar komt bij dat wij alleen A-merken voeren, omdat bij ons kwaliteit en service bovenaan staat. Het was daarom belangrijk om een filteroptie aan onze site toe te voegen, zodat klanten eenvoudiger naar passende artikelen kunnen zoeken. Daarnaast wilden we onze klanten beter kunnen segmenteren en ze van informatie voorzien die ze nodig hebben; de kledingmaat, het merk en het type fietser zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Ook gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid waren voor ons belangrijke redenen om de site te optimaliseren.’

Op welke punten is de site zoal veranderd?

‘Er zijn meerdere functionaliteiten aan toegevoegd. Zo beschikken we nu over veel meer filtermogelijkheden en hebben we onze zoekfunctie verbeterd. Ook hebben we nu een Application Programming Interface (API) met de e-mailmarketingdienst MailChimp. Hiermee kunnen onze klanten hun e-mailvoorkeur beter beheren. Verder is er aan de achterkant een verbeterde voorraadmodule die het onder andere mogelijk maakt om bestellingen vanaf meerdere magazijnlocaties aan de klant te leveren. Tot slot hebben we meerdere opties om de interactie met de klant te verbeteren.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We hopen in ieder geval dat onze klanten op een zo doeltreffend mogelijke manier hun producten kunnen vinden en dat ze die daarna natuurlijk bestellen. Daarnaast gaan we de komende tijd hard aan de slag met onze online vindbaarheid en proberen we de klantreis doorlopend verder te verbeteren.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben gekozen voor een partnerschap met e-commerce partner Ditailer en digital agency Provoq. Zij zijn verantwoordelijk voor al onze e-commerce activiteiten, zowel op het gebied van marketing als de ontwikkeling van ons platform. Provoq heeft het marketingconcept en de functionaliteitenmatrix ontwikkeld. Deze is vervolgens door Ditailer omgezet naar een functioneel design. Vervolgens hebben we samen met Ditailer de nieuwe website gebouwd.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, we zijn binnen het budget gebleven.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Een goede voorbereiding is het halve werk. We hebben vooraf meerdere sessies gehad om een goed beeld te krijgen van waar we naartoe wilden. We zijn begonnen met de vraag waarom we een nieuwe website nodig hadden. Vervolgens hebben we onze doelgroep en haar wensen in kaart gebracht. Hieruit kwam een lijst naar voren met mogelijke nieuwe functionaliteiten, die we vervolgens zijn gaan uitwerken. We hebben ervoor gekozen om bij de livegang van de nieuwe website alleen de belangrijkste vernieuwingen mee te nemen. De overige blijven staan voor de doorontwikkeling van de site.

Op met name logistiek gebied zijn er echter nog wel wat uitdagingen. Wij zitten vrij kort op de markt en werken met verschillende leveranciers die allemaal hun eigen werkwijze hebben. Het kost daardoor betrekkelijk veel tijd om de producten op de website te krijgen. Daarnaast werken we samen met een fulfilmentpartij. Er lopen dus meerdere logistieke processen tegelijkertijd en door elkaar heen. Die moeten we goed op elkaar afstemmen.’

Welke nieuwe stappen wil Bikewear Outlet in de nabije toekomst nemen met de nieuwe website?

‘De komende tijd gaan we benutten om de gebruiksvriendelijkheid verder te optimaliseren. ‘Daarnaast willen we de klantreis graag verder verbeteren. Ook bekijken we de mogelijkheden voor het inzetten van onze website voor fysieke locaties. We bieden namelijk onze producten ook aan op belangrijke fietsevenementen en beschikken daarnaast momenteel over een pop-up store, maar we willen graag het aantal locaties uitbreiden. We zijn van plan om dat middels een point of sale-systeem te doen, zodat we het centraal kunnen houden. Dit zal de klantvriendelijkheid hopelijk ten goede komen.’