Twinkle | Digital Commerce

Zalando gaat Nederlanders sneller beleveren dankzij nieuw dc

2019-07-04
1000562
  • 2:08

Moderetailer Zalando opent over twee jaar een eerste distributiecentrum in Nederland. Deze zomer wordt de eerste paal geslagen, in een pand dat plaats biedt voor 16 miljoen producten.

Echt nieuw was het plan van Zalando niet om een distributiecentrum in een ander land dan thuisland Duitsland op te tuigen. De verhalen deden eerder al de ronde dat de nummer 3 van de Twinkle100 in Nederland de voorkeur had boven België. Waar en wanneer de webshop met een dc zou komen was echter nog niet duidelijk, tot nu. In 2021 wil het bedrijf een dc in Bleiswijk realiseren van 140.000 vierkante meter aan vloeroppervlakte, met meerdere verdiepingen.

Het is de bedoeling dat een groot gedeelte van de Nederlandse klanten wordt beleverd vanuit het nieuwe distributiecentrum, verklaart woordvoerder Monica Franz in gesprek met Twinkle. ‘Maar een deel wordt ook nog beleverd vanuit ons distributiecentrum in Mönchengladbach, dat ligt niet ver van de Nederlandse grens.’

Sneller leveren

Concreet betekent het nieuwe distributiecentrum nabij Zoetermeer dat Nederlandse klanten over een poos ook gebruik kunnen maken van sneller leveropties als same day delivery en next day delivery. Nu moeten klanten hier nog twee tot vijf werkdagen wachten totdat ze hun pakje in huis hebben. ‘Maar hoe en wanneer we dat gaan doen weten we nog niet’, aldus de zegsvrouw.

Naast Nederlandse consumenten gebruikt Zalando het dc om West-Europa te beleveren. Zo worden ook klanten uit Luxemburg, België, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk voorzien vanuit het Bleiswijkse distributiecentrum. Andere landen waren ook in de running, zo keek Zalando ook naar België en Frankrijk als potentiele locaties, toch viel de keuze op Nederland. ‘We hebben naar verschillende criteria gekeken. Bleiswijk is dichtbij de randstad, snelwegen en de infrastructuur is goed. Het is het hart van West-Europa’, aldus de woordvoerder.

Platform

Wat het nieuwe dc betekent voor Zalando’s platformstrategie is niet duidelijk. Het bedrijf stelde eerder dat Gross Merchandise Value (GMV) de belangrijkste graadmeter is geworden om zijn verkoopprestaties te meten. Het nieuwe dc moet daarbij helpen, stelt senior vicepresident customer fulfilment Jan Bartels in het persbericht. ‘Een sterk logistiek netwerk is de basis voor de realisatie van onze groeistrategie en draagt bij aan onze visie om het startpunt van mode te worden.’

Ook Kenneth Melchior, director Northern Europe legt de nadruk op de groeiverwachting van het bedrijf. ‘De komende vijf jaar willen we onze omzet in deze regio meer dan verdubbelen en daarmee onze positie als marktleider versterken. We kijken ernaar uit om onze klantpropositie te verbeteren door levertijden in de Benelux te verkorten en door services zoals next day of same day delivery te introduceren, zodra Bleiswijk operationeel is.