Twinkle | Digital Commerce

Eén vijfde online aankopen met smartphone

2019-07-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

In de eerste drie maanden van dit jaar is 20 procent van de online aankopen met de smartphone gedaan. Dat is een flinke toename ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat concludeert branchevereniging Thuiswinkel.org in de periodiek terugkerende Thuiswinkel Markt monitor. Een overzicht van de e-commerce uitgaven door Nederlandse consumenten. Ook het aantal kopers dat met de smartphone iets online heeft besteld nam toe, met 7 procentpunt naar 37 procent. Dat gaat deels ten koste van de aankopen via de desktop. Dat aandeel daalde van 34 procent naar 31 procent. Ongeveer de helft van de online aankopen wordt nog steeds gedaan middels de laptop, dat daarmee het populairste device is om online mee te shoppen.

Ook de online bestedingen namen toe in het eerste kwartaal. Volgens de monitor, die in samenwerking met onderzoeksbureau GfK en PostNL wordt opgesteld, gaven Nederlanders in de eerste drie maanden 6,5 miljard euro uit aan online producten en diensten. Aan producten (3,4 miljard) wordt iets meer uitgegeven dan aan diensten (3,1 miljard). In totaal namen de online uitgaven met 8 procent toe in vergelijking met vorig jaar. Thuiswinkel.org verwacht dat dit jaar 25,7 miljard euro wordt gespendeerd aan online producten en diensten.

Milieu

Directeur Wijnand Jongen noemt de toename een ‘mooie stijging’ maar waarschuwt ook voor de impact op het milieu. ‘Daarom doen we als branche onze uiterste best om de gevolgen hiervan zoveel mogelijk te beperken.’ Hij verwijst daarbij naar het duurzame initiatief Bewust Bezorgd, dat begin vorig jaar werd aangekondigd.