Twinkle | Digital Commerce

Hoody: multishop bezorgdienst voor lokale retailers

2019-07-03
1000562
  • [nieuws]
  • 2:12

Deze week is start-up Hoody begonnen met een multishopbezorgdienst waarmee ‘lokale retailers een sterker online collectief kunnen vormen’.

Volgens Hoody zijn de directe beschikbaarheid van en loyaliteit naar lokale winkels nog altijd twee belangrijke aspecten die beter benut zouden kunnen worden in het online retailkanaal. De start-up wil met zijn app hier een rol in gaan spelen. Via het online platform zijn lokale winkels beter toegankelijk en kunnen zij door hun directe beschikbaarheid, een sterker online collectief vormen, meent Hoody.

‘Hood’

Met de Hoody-app kan men in een overzicht zien wat er te koop is bij lokale winkels in de buurt (‘hood’) en boodschappen, cadeautjes of kleding bij meerdere winkels tegelijkertijd bestellen. Consumenten kunnen het direct laten bezorgen, binnen een uur of in een tijdslot in de avond.

De bijbehorende website zal binnen 1,5 maand worden gelanceerd. Hoody is nu nog bewust app-only omdat de app eerst helemaal stabiel moet zijn voordat de website de lucht ingaat.

Bestellingen boven de 70 euro gratis

In de maand juli is de eerste bezorging gratis te proberen, daarna rekent Hoody bezorgkosten van 3,50 euro per winkel en 1 euro voor elke opvolgende winkel. Bestellingen boven de 70 euro zijn gratis, ongeacht het aantal winkels waar is besteld. Hoody ontvangt van de winkels een commissie per bestelling, ongeveer 15-25 procent. Via voorraadkoppelingen geeft de app inzicht wat de winkels bieden.

Het bedrijf is opgericht door Maarten Sterrenburg, Stephan van Wensen en Jochem Timmers. Naast een eigen inbreng door de oprichters, wordt Hoody financieel gesteund door een informal investor, een duurzame innovatielening van de Rabobank. De drie hebben ook deelgenomen aan de Europese start-up accelarator Climate KIC.

Zes maanden durende testfase

Hoody start in Haarlem met meer dan 20 aangesloten winkels en er staan nog 20 winkels in de wachtrij. De testfase in Haarlem duurt zes maanden, maar Hoody kijkt al naar andere steden, vertelt Jochem Timmers aan Twinkle.

Timmers: ‘Wij onderzoeken momenteel diverse steden. Hierin geven wij een voorkeur aan steden met een centrale stadskern waarin de winkels dichtbij elkaar zitten en de stad fietsvriendelijk is. Denk aan steden als Leiden en Delft.’

Eén à twee winkels per segment

Hoody let ook op de mix van winkels in het aanbod. ‘Momenteel hebben we één à twee winkels per segment', zegt Timmers. ‘We proberen in de opstartfase een zo divers mogelijk aanbod te presenteren waarmee wij ook kunnen testen wat de vraag is per segment.

'Vooralsnog hebben we ervoor gezorgd dat de mix van specialiteitenzaken zoals de bakker, slager, groenteboer et cetera compleet is, zodat consumenten een reden hebben om ons wekelijks te gebruiken. Nu gaan we ook de andere segmenten verder uitbouwen zoals boeken, kleding en cadeaus.

‘Wij mikken erop dat alle aangesloten winkels in Haarlem eind 2019 gemiddeld 10 bestellingen per dag ontvangen van Hoody en dat we in minimaal een nieuwe stad actief zijn.’