Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100-enquêtes verstuurd: minder vragen, meer regie

2019-04-24
1280720
  • [onderzoek]
  • 1:42

Jaarlijks rangschikt Twinkle de grootste online verkopers in Nederland. De enquêtes voor de twaalfde Twinkle100 zijn vanochtend verstuurd.

De nieuwe editie biedt plaats aan in totaal 250 online productverkopers*, met extra nadruk op de eerste honderd. Maatgevend voor de ranking is de Nederlandse online omzet in 2018, ex btw en na aftrek van retouren. In de laatst verschenen Twinkle100 lag de ondergrens voor opname op 5 miljoen euro.

Korter

Om tot de nieuwe lijst te komen, hebben vele honderden bedrijven vanochtend een enquêteformulier ontvangen. We hebben geprobeerd het de respondenten eenvoudig te maken, door de enquête korter te maken dan voorheen en de voortgang (hoe ver ben ik met invullen?) in beeld te brengen.  

Wapenfeiten

Voor het eerst krijgen bedrijven de mogelijkheid om input te geven voor de tekst op hun profielpagina, een veelgehoorde wens. Zo kunnen ze de redactie actief wijzen op belangrijke wapenfeiten en nieuwswaardigheden in het afgelopen jaar.

Hogeschool van Amsterdam

Voor de totstandkoming van de Twinkle100 werkt de redactie opnieuw samen met het Centre for Market Inisghts (CMI). Dat is het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Studenten van de HvA onderwerpen ’s lands grootste online verkopers aan een analyse van onder andere keurmerken, betaalmethoden en bezorgkosten. Input van toonaangevende derde partijen biedt nog meer informatie over de e-commerce top in Nederland.

Ken je of ben je?

Hoort je bedrijf ook thuis in de Twinkle100? Of ken je een online verkoper die de redactie misschien over het hoofd ziet? Laat dat dan weten aan hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. Dan sturen we alsnog een enquêteformulier toe.

Heb je wel een enquête ontvangen? Succes bij het invullen!

* We hebben de keuze gemaakt om ons helemaal te concentreren op productverkopers en travel buiten de publicatie te houden. Het is andere business, dienstverlening, zonder bezorging aan de deur. Het is bovendien lastig gebleken om de omzetten van online reisbedrijven goed op waarde te schatten en daarvoor bevredigende criteria te hanteren. De participatie uit het veld bleef ook achter.