De online consumentenbestedingen over de grens zullen de komende tien jaar drie tot vier keer zo groot worden, verwacht de Bosting Consulting Group (BCG). Volgens de consultants tekent Azië tegen die tijd voor 40 procent van alle inkomsten uit cross-border e-commerce.
Dat schrijft BCG in een artikel met de kop: ‘Cross-border e-commerce makes te world flatter’. Het adviesbureau rekent voor 2025 op een grensoverschrijdend online omzetvolume van tussen de 250 en 350 miljard dollar, tegenover ongeveer 80 miljard dit jaar.
Van de internationale webhandel komt straks 40 procent ten goede aan Azië, 25 procent aan Europa en 20 procent aan de Verenigde Staten. Daarmee is Azië anno 2025 ‘far and away the center of the e-commerce world’, aldus BCG. Tekend is het feit dat Alibaba nu al de grootste retailer van China is. In geen enkel ander land is die positie in handen van een online pure player.
Meeste orders hebben al internationaal trekje
Op dit moment tekent cross-border e-commerce, afhankelijk van de regio, voor 10 tot 15 procent van de online transacties. Desondanks heeft het gros van de ‘domestic orders’, 70 procent, vandaag de dag ook al een internationale component. Het gaat bijvoorbeeld om bestellingen bij webwinkels met een internationale moeder of om orders van producten die door een lokale speler naar een bepaalde markt zijn verscheept. BCG brengt dat in de volgende figuur tot uitdrukking:
Barrières slechten
Webshops en webshoppers hebben momenteel te maken met een aantal barrières bij internationale online aankopen, onder andere op het terrein van de logistiek en de daarmee gepaard gaande (wettelijke) kosten. Volgens BCG is het slechts een kwestie van tijd eer spelers in het ‘cross-border e-commerce ecosysteem’ deze barrières tegen acceptabele kosten zullen slechten. Daarbij wijst het adviesbureau onder andere op publieke lichamen als de Europese Unie, maar ook op vervoersbedrijven en op commerciële luchtvaartmaatschappijen. Integrators en intermediairs zullen voor verbindingen zorgen. Virtuele netwerken, waarin ook concurrenten samenwerken, worden de nieuwe norm.
Focus op klantbehoeftes
Als inefficiënties in de supply chain en andere internationale drempels verdwijnen - en dat gaat hoe dan ook gebeuren volgens BCG - kunnen retailers hun verkoop gaan organiseren rondom klantbehoeftes in plaats van regio’s. ‘Maar de evolutie van cross-border e-commerce is niet zonder risico’, wijst BCG op de directe verkoopkansen van merken. Zij kunnen retailers eenvoudig bypassen, door producten direct vanaf de fabriek naar de klant te sturen, waar dan ook ter wereld.
Online groei
Cross-border commerce zal behalve door technische, logistieke en juridische optimalisaties ook groeien door de opmars van het online kanaal as such. In onderstaande figuur, uit een eerder rapport van BCG, wordt duidelijk dat e-commerce het dominante aankoopkanaal wordt in de meeste productcategorieën:
Bron: Bcgperspectives.com
Ook de binnenlandse bestedingen zijn online zeer sterk aan het stijgen. Als in Azië hier ook meer ervaring door wordt opgedaan, is de stap naar wereldwijd ook beter te zetten.
"zij kunnen retailers eenvoudig bypassen" .
Jongens dat is allang aan de gang.
In China staan hele flatgebouwn vol met verkopers via internet zogenaamd via een eigen bedrijfje (aliexpress) maar werken allemaal voor dezelfde fabrieken.
En dat men BTW en invoerechten moet betalen, ja dat is nu eenmaal zo, dat die chinezen dat niet vermelden, wat ga je daar aan doen ? Ze zijn ook niet instaat de miljoenen SPAM emails te laten stoppen.
Dus wakker worden en leer chinees.
Have fun. MIke