Twinkle | Digital Commerce

‘Die overname geeft heel veel energie’

2019-03-01
1000562
  • [interview]
  • 6:19

Zo vaak gebeurt het niet. Dat een Nederlandse e-commerce start-up wordt overgenomen. Door de wereldmarktleider nog wel. Twinkle ging op bezoek bij Leon Planken, die zijn kindje Charlie Temple verkocht aan GrandVision: ‘Ze vonden ons het mooiste meisje van de klas.’

‘Deurbel Charlie Temple op plantenbak’, verwijst een briefje op de dichte glazen deur naar een Grundig-apparaatje op kniehoogte. Van de buitenkant wijst verder niets erop dat hier, op een bedrijventerrein in Delft, een succesvolle Nederlandse online brillenverkoper huist. ‘We zitten hier nog niet zo lang’, verontschuldigt oprichter Leon Planken zich enigszins bij de entree, ‘maar we zitten hier ook niet zo lang meer. Binnenkort verhuizen we naar de Van Nellefabriek in Rotterdam, het wordt echt heel mooi.’

Planken is een praktijkman. Hij werkt al sinds zijn vijftiende. Een kleine vijf jaar geleden ontstond het idee om een online brillenmerk te beginnen (zie kader) en de groeiende optiekmarkt verder open te breken. In de zomer van 2016 zag Charlie Temple het levenslicht. BAM: handgemaakte brillen met glazen op sterkte vanaf 25 euro.

Neem het woord discounter niet in de mond, want de brillen doen volgens Planken niet onder voor die van de bekende optiekmerken. ‘We verkopen hoogwaardige producten. We gebruiken onder andere Italiaans acetaat en Japans titanium voor de monturen, de glazen zijn van dezelfde Franse topkwaliteit als je vindt bij de grote optiekketens. Daarvan hebben we er heel veel op voorraad. In ons slijplab doen zware industriële robotgestuurde machines hun werk. Omdat we alles in huis doen, op de verzending na, zijn we efficiënt en snel. Vandaag besteld is morgen in huis. Op onze afdeling customer care werken gekwalificeerde opticiens die de tijd nemen voor klanten.’

Waarom zo duur?

Als kwaliteit niet duur hoeft te zijn, waarom hebben brildragers dan decennialang klakkeloos honderden euro’s betaald voor een bril? ‘Een bril kopen heeft iets medisch’, verklaart Planken. ‘Mensen hebben een beetje het gevoel dat ze naar de dokter gaan. Maar als je het platslaat heb je het over een stukje metaal met twee glazen. Met Luxottica [eigenaar van merken als RayBan en Oakley en producent voor veel designermerken als Chanel en Prada, red.] kent deze markt bovendien een dominante speler. Een conglomeraat, dat van brillen een luxeproduct heeft gemaakt. Maar een bril hoef niet ingewikkeld en niet duur te zijn.’

Volgens Planken komt ongeveer één op de twintig verkochte brillen in Nederland van Charlie Temple. ‘Vorig jaar hebben we ruim honderdduizend orders uitgeleverd van tenminste één bril’, kwantificeert hij. ‘Daarmee zijn we met afstand online marktleider. Mensen die ons kennen bestellen vaak opnieuw, dus we hebben veel repeat orders. Bovendien raden zij ons actief aan bij vrienden en familie, getuige ook onze NPS van 65.’

Toch doet Charlie Temple veel aan online marketing en verschijnt het merk al een paar jaar regelmatig in reclames op televisie. Planken: ‘Het heeft te maken met credibility. Goedkoop is duurkoop, denken mensen vaak, in ons geval is dat onterecht. We willen mensen duidelijk maken dat een bril kopen echt anders kan.’

Oogmetingen

Wie een bril wil aanschaffen bij Charlie Temple, moet invoeren hoe bijziend of verziend hij is, eventuele afwijkingen als cilinders opgeven en de afstand tussen de pupillen. Voor zo’n recept kan de klant niet bij Charlie Temple terecht, althans nog niet. ‘Online oogmetingen zijn volop in ontwikkeling’, zegt Planken. ‘We volgen het op de voet, staan met verschillende partijen in binnen- en buitenland in contact. Maar het moet wel echt goed zijn voor we die op onze site plaatsen, zover zijn we nog niet. Of dat een bottleneck is? Dat dachten we aanvankelijk, maar het lijkt heel erg mee te vallen. Kinderen onder de 12 gaan naar de oogarts en horen in het ziekenhuis wat voor bril ze nodig hebben. Volwassenen doen gemiddeld drieënhalf jaar met een bril, het recept staat op het aankoopbonnetje. Daarmee kunnen ze een volgende bril bij ons bestellen. Of ze kopen bij ons alleen een rode bril, naast die zwarte of die bruine, voor op een feestje bijvoorbeeld. Daarnaast gaan mensen inderdaad naar opticienketens om hun ogen op te laten meten, om vervolgens bij ons een bril te bestellen. Freeriding? Ketens kunnen er gewoon geld voor vragen en ik denk dat ze daar blij mee mogen zijn, want straks kunnen klanten hun oogmeting gewoon met de camera op hun laptop of smartphone doen. Waarbij hun gegevens direct in ons bestelproces worden geïnjecteerd, voorzien van persoonlijk montuuradvies op basis van artificial intelligence. Het komt er allemaal aan en wij zitten daar als IT-bedrijf met slimme mensen bovenop. Mensen overschatten wel eens wat er in een jaar kan gebeuren, maar ze onderschatten wat over drie jaar de norm is.’

‘Charlie Temple slaat nu al enorm aan. We hebben net een nieuw platform in gebruik genomen dat draait op CloudSuite. Dat biedt tal van mogelijkheden om de customer journey te verbeteren. Als klanten straks niet meer door hoepels heen hoeven te springen om een bril te bestellen, dan is de beer helemaal los.’

GrandVision

Planken heeft een roerige tijd achter de rug. Amper twee jaar na de oprichting van Charlie Temple klopte GrandVision aan de deur voor een overname van het bedrijf. ‘De wereldmarktleider in de optiekretail, met bijna achtduizend winkels in 44 landen. Natuurlijk waren we vereerd’, aldus Planken. Volgens de ondernemer was het bedrijf achter ketens als Pearle en Eyewish op zoek naar een online speler om de digitale ambities kracht bij te zetten. ‘Ze vonden ons het mooiste meisje van de klas. We zijn verleid. GrandVision is heel ambitieus en van plan substantiële business uit online te halen. Wij rapporteren direct aan de nieuwe ceo. Behalve in Nederland en België moet Charlie Temple ook elders in Europa hét online platform worden. We blijven stand alone: aan onze identiteit en strategie wordt niet getornd.’

GrandVision nam Charlie Temple eind januari volledig over van Planken en medeaandeelhouder VOC Capital. ‘We zijn als bedrijf natuurlijk pas net begonnen en die overname geeft heel veel energie. De voordelen zijn evident: denk maar eens aan de inkoop van de glazen, of bijvoorbeeld aan de inkoop van mediaruimte. Wij liften 100 procent mee op die kracht, heel interessant natuurlijk. Daarmee kunnen we winstgevender gaan draaien dan we nu al doen en onze plannen versneld uitvoeren. De roadmap ligt er.’

Focus is en blijft het devies van Planken. ‘Nee, we zullen geen fysieke winkels gaan openen. Je moet elders eens zien wat dat met de winstgevendheid doet. Ook zullen we niet met contactlenzen beginnen, daar is de online groei wel een beetje uit. Daarnaast kun je bij Charlie Temple alleen brillen van Charlie Temple kopen. Natuurlijk zouden we brillen van Ray-Ban kunnen gaan aanbieden – dat zou SEO- en SEA-technisch geen slecht idee zijn – maar dat leidt alleen maar af. Ik steek die energie liever in het perfectioneren van de customer journey. We willen de Usain Bolt van de online brillenmarkt op sterkte worden, die iedereen te snel af is. Niet die triatleet die zich met verschillende disciplines bezig houdt. Focus focus dus, elke dag een beetje beter. Zo willen we de cut-off tijd gaan verleggen, dat is nu zes uur ‘s avonds, en denken we aan same day delivery. En dat met onze gepersonaliseerde supply-chain. Het is alsof je een maatpak bestelt dat binnen no time in huis is. We gaan ervoor zorgen dat die klant zo blij is, dat hij alleen nog maar aan ons denkt.’

Over Charlie Temple
Charlie Temple werd in 2016 opgericht door Leon Planken. Zijn vrouw annex boegbeeld Nienke van Eck (foto) verbaasde zich over het feit dat een nieuwe bril voor zoontje Charlie ruim vierhonderd euro moest kosten. Een bedrag waarvoor je ook een iPad kunt kopen. Zodoende startte Planken met Charlie Temple, vernoemd naar zijn zoon en het Engelse woord voor brillenpootje. Op de site zijn brillen met glazen op sterkte te koop vanaf 25 euro. Behoudens de bezorging aan huis – met DHL – doet het bedrijf uit Delft alles zelf: van het ontwerp van de monturen tot het slijpen van de glazen. Charlie Temple bezorgt orders die tot zes uur ’s avonds geplaatst zijn de volgende dag, kopers krijgen dertig dagen bedenktijd (Planken: ‘Met die retouren kunnen we niks meer’) en twee jaar garantie. Charlie Temple levert ook brillen in België en, sinds enige tijd, in Duitsland. Volgens Planken is de onderneming winstgevend. Eind januari werd Charlie Temple ingelijfd door GrandVision, waarin het Nederlandse HAL meerderheidsaandeelhouder is. Planken houdt de dagelijkse leiding in handen.