Het CBS rapporteert vandaag opnieuw over de detailhandelsbestedingen in het afgelopen jaar. In het laatste kwartaal zakte de groei van ‘pure internetverkopers’ tot onder de 10 procent, blijkt uit de iets bijgestelde cijfers.
De groei van deze ondernemers bleef steken op 9,9 procent, de laagste omzettoename sinds het derde kwartaal van 2014, toen ‘slechts’ een groei van 4,8 procent werd genoteerd. In de figuur hieronder is goed te zien dat de zogenoemde ‘multi-channelers’ hun online omzet de afgelopen twee jaar harder hebben zien groeien dan de pure players:
Multi-channelers
Het verschil tussen beide groepen online verkopers neemt toe, gekeken naar het groeitempo. In het laatste kwartaal van 2018 boekten de multi-channelers 26,1 procent meer webomzet dan in het laatste kwartaal van 2017, een groot verschil met de plus van 9,9 procent die hun puur online opererende collega’s noteren. Gecombineerd was de online bestedingsgroei echter ook jarenlang niet zo gering.
Meer over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse detailhandel lees je in het CBS-bericht met de kop: ‘Internetverkopen detailhandel stijgen minder hard’.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: eind aan dubbelcijferige groeipercentages webwinkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.