De markt groeit, de concurrentie neemt toe en de consument wordt veeleisender. Hoogste tijd dus om de klassieke marketingkeuze tussen differentiatie en kostengerichtheid af te stoffen. Veel webwinkels werden groot met het bieden van lage prijzen, maar op de lange termijn is die positie voor slechts weinig partijen een haalbare strategie.
Webwinkels zullen zich in toenemende mate proberen te onderscheiden door service en bezorging. De diversiteit aan afleveropties neemt daardoor verder toe. Denk hierbij aan de keuze voor levering binnen een uur of levering met een lage CO2-uitstoot. De logistieke complexiteit wordt hierdoor vergroot. Tegelijkertijd zijn fysieke winkels op zoek naar hun toegevoegde waarde in een e-commerce wereld.
De expertgroep Innovation & Omnichannel E-fulfilment van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow ziet op het gebied van logistiek het volgende gebeuren in de nabije toekomst:
- Naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels kan zorgen voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels.
- Webwinkels gaan samenwerken met een groot aantal logistieke partijen en logistieke partijen gaan ook onderling samenwerken. Het milieu is in dit proces een belangrijke factor.
- Ict-platformen zullen belangrijk zijn in het delen van informatie en het beschikbaar maken van geavanceerde algoritmes. Deze algoritmes zorgen ervoor dat de logistieke diversiteit effectief en efficiënt uitgevoerd kan worden.
Omnichannel logistiek
De term ‘omnichannel’ is vooral bekend vanuit de marketing en klantbeleving. Op het gebied van service en logistiek staat de omnichannelgedachte echter nog in de kinderschoenen. Processen voor online bestellingen zijn nog vaak gescheiden van de processen voor winkelbelevering, terwijl naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels juist kan zorgen voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels.
Om de complexiteit en diversiteit van de logistiek in 2025 aan te kunnen, zullen er onafhankelijke ketenregieplatformen ontstaan, verwacht de expertgroep. Die zorgen dan voor de ontsluiting van benodigde data, transparantie en inzicht voor alle partijen in de keten. Verder worden verschillende beslissingsmodellen gekoppeld aan de beschikbare informatie. Er worden keuzes zichtbaar voor de consument aan de hand van het beslismodel waarbinnen de consument zelf kan kiezen, ook voor duurzame opties.
Samenwerking tussen logistieke partijen wordt steeds meer nodig om een goede service te bieden en tegelijk het milieu te sparen. Daarom presenteert de expertgroep in haar bluepaper een last-mile delivery-model dat in de besluitvorming kan worden gebruikt om tot een goede balans tussen service en milieu te komen.
Twinkle besteedt de komende tijd aandacht aan de bevindingen van diverse expertgroepen van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. Zij publiceerden hun conclusies in de bundel ´WIndow to the world´, op 23 januari. Op de site van ShoppingTomorrow zijn de bluepapers van de verschillende expertgroepen te downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Omnichannel logistiek maakt het verschil in 2025'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.