Twinkle | Digital Commerce

Verkopen op Winkelstraat.nl met 40 procent gegroeid

2019-01-09
1547870
  • 1:38

Winkelstraat.nl zag zijn handelsvolume in het afgelopen jaar met 40 procent toenemen. Op steeds meer dagen wordt voor ruim een miljoen euro aan modeartikelen verkocht.

‘Het is mooi dat we dat volume op één dag aankunnen’, verklaart medeoprichter en ceo Joost van der Veer, ‘zeker omdat het gepaard gaat met een hoge Net Promoter Score’. Precieze cijfers over de gross merchandising value of de omzet van Winkelstraat.nl geeft hij niet prijs. De NPS ligt op 50.

Merken op Winkelstraat.nl

Winkelstraat.nl startte eind 2012 als een online verkoopkanaal voor onafhankelijke fysieke boetieks. Inmiddels zijn ruim tweehonderd partners aangesloten, met naast de boetieks een groeiend aantal merken. Van der Veer: ‘Met name mijn compagnon Maurits de Gier heeft daar afgelopen jaar extra aandacht op gevestigd. Merken met fysieke eigen winkels hebben vaak moeite om daar efficiënt en doeltreffend een e-commerce kanaal naast te zetten. Het levert onder andere veel fulfilment issues op. We sluiten steeds meer merken aan, maar kijken daarbij altijd goed naar wat onze boetieks al in de schappen hebben. Zodat de assortimenten elkaar aanvullen. Er zijn ook merken die Winkelstraat.nl gebruiken voor limited editions.’

Data software suite

Volgens de oprichter kloppen merken niet alleen aan om de verkopen te stuwen. ‘Het gaat meer en meer om de inzichten die we kunnen verstrekken. Wij koppelen de data op ons platform aan marktgegevens. Dankzij machine learning wordt zo de vraag in kaart gebracht. Aan de hand daarvan kunnen onze zakelijke klanten trends identificeren, collecties verbeteren en hun voorraden, maatbogen en prijzen optimaliseren. Op die data software suite zijn we ook heel hard aan het ontwikkelen.’

Mobiel

Meer dan 70 procent van de handel op Winkelstraat.nl vindt plaats op mobiele apparaten, aldus Van der Veer. ‘We zijn populair bij generatie Y en Z’, verklaart hij. ‘Medio vorig jaar hebben we een nieuwe app ontwikkeld en dit jaar staat mobiele ontwikkeling weer hoog op de prioriteitenlijst.