Reisaanbieder Travelbird is failliet. Het verzoek tot uitstel van betaling, dat het bedrijf vorige week woensdag indiende, is omgezet in een definitief faillissement.
Dat is zojuist bekendgemaakt door voormalig bewindvoerder, nu curator Jan Padberg.
De nummer 22 van de Travel25 boekte in 2017 48 miljoen euro online omzet in Nederland en heeft 310 medewerkers op zijn loonlijst staan. Travelbird raakte in financiële problemen door een forse terugloop van het aantal boekingen, naar eigen zeggen veroorzaakt door de lange zomer: 'seizoensfluctuatie'.
Hotels niet betaald
In de eerste helft van dit jaar genereerde Travelbird voor het eerst winst, maar dat bleek niet van lange duur: onlangs stonden toeristen die er een reis geboekt hadden, voor een dichte hoteldeur, omdat er geen betalingen verricht waren vanuit de reisorganisatie. De Consumentenbond waarschuwde het grote publiek daarop voor mogelijke problemen.
Sinds de oprichting in 2010 boekte Travelbird op eigen financiële kracht jaarlijks zo'n 300 procent groei. In 2012 lijfde het bedrijf concurrent MyTrip in, kort daarna Boekvandaag.nl. De onstuimige ontwikkeling leidde drie jaar geleden tot een fikse ontslagronde, waarbij honderd personeelsleden ontslagen werden en de activiteiten in vijf landen stopgezet. Die maatregelen moesten bijdragen aan het manifesteren van een 'gezonde groei'. Het jaar ervoor kreeg Travelbird tot tweemaal toe een financiële injectie van investeerder Global Founders Capital.
Afslanken voor doorstart
Travelbird verwachtte het tij nog te kunnen keren, maar zodra een mogelijke overname op het laatste moment afketste, bleek die hoop vergeefs. Volgens de curator is een doorstart mogelijk, mits in afgeslankte vorm. Binnen enkele dagen hoopt hij daarover meer duidelijkheid te kunnen verschaffen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Faillissement voor Travelbird
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.