Twinkle | Digital Commerce

Verse granola in platte dozen

2018-09-20
1000562
  • [interview]
  • 1:27

Zoveel mogelijk mensen beter laten ontbijten. ‘Zonder belerend te zijn, maar gewoon door een heel goed product te bieden.’ Dat is de missie van Oot.nl.

Het nieuwe online ontbijtmerk Oot bezorgt verse granola in platte dozen in je brievenbus. Oprichter en directeur Valentine van der Lande wilde graag ondernemen met een product waar ze zelf affiniteit mee heeft. ‘Ik hou van ontbijtgranen, maar ik kon in de supermarkt geen krokante muesli vinden die gezond én lekker is. Het aanbod bevat naast heel veel suikers onnatuurlijke toevoegingen en is bovendien niet vers.’ Ze besloot zelf te gaan bakken. ‘Dat was best een uitdaging. Het heeft me twee jaar gekost om de perfecte recepten te ontwikkelen.’ In 2018 ging Oot.nl van start.

Innovatief en tevens onderscheidend is volgens de directeur zowel het product als de manier waarop ze het verkopen: ‘Oot is het enige merk dat écht verse ontbijtgranen aanbiedt. De granola wordt wekelijks ambachtelijk gebakken, met de beste kwaliteit biologische ingrediënten, vol noten, pitten & zaden. En we verkopen alleen rechtstreeks aan klanten, via Oot.nl.’ De producten zijn in abonnementsvorm te bestellen, vanaf 15,50 euro per maand. De bakkers leveren de granola in zakken aan het magazijn van Oot, en van daaruit worden de orders per reguliere post naar de consument gestuurd. ‘Minder vrachtwagens, plek in winkels en afval’, aldus de ondernemer. ‘Ik vind het belangrijk dat mijn bedrijven bijdragen aan een betere wereld.’

Van der Lande zet onder meer Google en Facebook in om naamsbekendheid te genereren. ‘Daarnaast hebben we veel profijt van mond-tot-mondreclame, en van free publicity.’ De start-up groeit zo snel dat er nu al gewerkt wordt aan nieuwe verpakkingen, die makkelijker te vullen zijn door de producent. En wat zijn de verdere toekomstplannen? ‘We willen maandelijks minstens een miljoen ontbijtkommen vullen.’