Een slimme olijfoliefles die laat weten wanneer hij bijna leeg is en een nieuwe bestelling plaatst: als het aan start-up Olivery ligt, komt die binnenkort op de Nederlandse markt.
Zojuist is een crowdfundingscampagne live gegaan op platform Kickstarter. Oprichter Ridder Drost, wiens olijfoliemerk Liquido d’Oro in twaalf landen verkocht wordt, hoopt via die weg 35.000 euro op te halen om het olijfolieabonnement te realiseren.
De door hem geproduceerde slimme voorraadfles geeft met ledverlichting aan wanneer hij bijna leeg is en communiceert dit via een smart chip op basis van bluetooth naar de telefoon van de gebruiker en bestelt desgewenst een navullingspakketje, dat met de post bezorgd wordt.
Abonnementen
De 'Smart Bottle' is te koop voor 49 euro; vroege vogels krijgen een tientje korting. Een jaarabonnement kost 150 euro; wie het zelfs nooit meer zonder olijfolie wil stellen, betaalt 8.000 euro voor een levenslang abonnement.
Lees ook: 'Abonnementsmodel als sleutel' (Twinkle 4-2016)
Waar gaat dit naar toe? Een product waar je 0,0 wat aan hebt. Ik zie toch zelf wel of mijn olijfolie leeg is of niet. Daar heb ik geen app of "slimme" fles voor nodig.
Is dit een grap?
150 euro per jaar voor olijfolie? Dat zijn 19 flessen van de duurste biologische olijfolie per jaar (8,5 liter).
Moet je elke dag wel heel veel bakken en braden om dat er uit te krijgen. Ik moet toch online boodschappen bestellen of naar de supermarkt gaan, dus een abonnement zie ik niet als voordeel. Of de olijfolie moet het eten zó veel lekkerder maken...
8000 euro olijfolie je leven lang? Misschien als je een nachtclub hebt en de dames wil laten worstelen met elkaar, maar in de leuke nooit natuurlijk. Stel je bent nu 40, dan moet je 93 worden om die deal quitte te spelen. Nu maar hopen dat je voor die tijd niet omvalt, of alleen nog maar gemalen voer tot je neemt....