Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Loavies

2018-06-25
1000562
  • 5:42

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops uit de Twinkle100. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Deze keer bezoekt hij Loavies. Op internet vind je een uitgebreid verslag van Jurgens bevindingen: Twinklemagazine.nl/loavies.

Algemene eerste indruk *****

Het is in één oogopslag duidelijk: Loavies is een hippe shop met kleding en accessoires voor meisjes en jonge vrouwen. De homepage bestaat voornamelijk uit afbeeldingen met jonge, vrouwelijke (en nogal magere) modellen. Teksten zijn er vrijwel niet, slechts enkele korte Engelstalige teasers begeleiden de grote afbeeldingen. Typische webwinkelelementen als prijzen en koop-buttons ontbreken; alles draait om sfeer, styling en imago. Deze opzet sluit naadloos aan op het snelle en visueel georiënteerde (social)mediagebruik van de doelgroep.

Aanbieder

Contact en bereikbaarheid ***

De contactpagina is nogal summier, er is geen bedrijfsinformatie op te vinden. Ook geen telefoonnummer. Wel een mailformulier, mailadres, WhatsApp-nummer en links naar webcare op Facebook, Twitter en Instagram. Mijn testmail werd een halve dag later beantwoord. In de mails en in de service-informatie op de site wordt nogal eens ‘jouw’ en ‘jou’ gebruikt wordt, waar ‘je’ gebruikelijker is. Bijvoorbeeld: ‘Op dit moment wordt jouw bestelling gereed gemaakt voor verzending. Daarom is het niet mogelijk om op dit moment nog jouw bestelling te wijzigen.’ Omdat er meestal helemaal geen sprake is van een behoefte aan nadruk of onderscheid, komt dat gejij, gejou en gejouw nogal vreemd over.

Social media ****

Loavies manifesteert zich op Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube en Instagram. Gek genoeg wordt er vanaf de website niet gelinkt naar de Pinterest-site. En de link naar het YouTube-kanaal klopt niet.

Algemene voorwaarden en privacyreglement ***

Helaas is de tekst van de algemene voorwaarden niet afgestemd op de doelgroep. Geen bondige uitleg in begrijpelijke taal, maar ellenlange ontoegankelijke bepalingen die niemand leest, maar waar de shop zich bij geschillen ongetwijfeld wél op zal beroepen. Het privacyreglement is wat toegankelijker geschreven. Wel staan er enkele taalfouten in. En het gebruik van grijze letters in deze servicesecties komt de leesbaarheid niet ten goede.

Website

Navigatie en structuur ****

Het hoofdmenu zit verstopt achter een hamburgericoon, linksboven in de header en bestaat uit de ingangen Sale, Kleding, Schoenen, Accessoires, Trends, Instashop. Na aanklikken verschijnt het menu verticaal links in het scherm. Bij mouse-overs schuift een venster met sub-items uit. De hoofditems zijn zelf niet aanklikbaar, je moet dus een sub-item kiezen om verder te gaan. Het nadeel van zo’n hamburgermenu is dat het weer inklapt na een gemaakte keuze. Je moet dus steeds weer klikken om alleen al het hoofdmenu te kunnen zien. Maar bevind je je op een cataloguspagina, dan staat het hoofdmenu wel blijvend zichtbaar in de linker kolom. Ook is er een kruimelpad.

Vormgeving ****

Loavies.com/nl is schermvullend. De productoverzichten bestaan uit rasters van 24 producten: zes rijen met vier producten per rij. In plaats van een bladerfunctie kun je met een button onderaan de pagina de volgende 24 producten toevoegen. Het is dus eigenlijk een eindeloze pagina die je zelf steeds een zetje moet geven om aan te vullen. De nadruk ligt ook hier op de visuele presentatie: de producten worden in relatief grote kaders weergegeven en bij mouse-overs verschijnt een alternatief plaatje. En op de individuele productpagina’s staan de afbeeldingen helemaal centraal. Via een gelikte interface kun je meerdere afbeeldingen van hoge kwaliteit tegelijk zien, en deze kun je vergroten via mouse-over. Er is alleen slechts één vergrotende stap mogelijk.

Mobiele site ****

Loavies is responsive en de site werkt ook goed op smartphones en tablets. Gek genoeg ontbreekt op tablets de optie om afbeeldingen te vergroten of in te zoomen. Op smartphones kun je wel met je vingers inzoomen.

Sorteren, selecteren en zoeken ***

Er worden verschillende filteropties aangeboden, zoals producttype, maat, kleur en prijs. Het prijsfilter heeft een schuifje, waarmee je zelf je prijs-range kunt bepalen. Na elke selectie worden de getoonde resultaten direct bijgewerkt.

Inhoudelijk zijn de filteropties af en toe vreemd. Zo is een parka toch echt een jas, maar de enige parka in het assortiment verschijnt niet als je het vakje ‘jassen’ aankruist. Hetzelfde zie je bij ‘imitatiebontjassen’ die een eigen categorie hebben en niet verschijnen als je ‘jassen’ selecteert. Om het nog wat onlogischer te maken: als je ‘jassen’ kiest in het gewone menu, krijg je wel alle jassoorten te zien. En dan kun je via het filter wederom ‘jassen’ selecteren, dus ‘jassen’ binnen ‘jassen’. De spoeling wordt dan erg dun: er blijven maar drie producten over. Dit verschijnsel doet zich op meer plekken voor.

Je kunt de producten sorteren op de criteria prijs, nieuw en ‘most wanted’. En de zoekfunctie is alleen zichtbaar aan het vergrootglasicoon in de header. Nadat je daarop klikt verschijnt een leeg scherm over het gehele beeld, waarin je je termen kunt invullen. Als je gaat typen verschijnen er maximaal zes suggesties in tekst en ook maximaal zes productkaders. Dat laatste is opvallend, want er is plaats voor veelvouden van vier. Nu zie je een rij van vier en een ‘halve’ rij van twee producten. Nog gekker is het dat de getoonde suggesties geen links zijn. Ik mag hopen dat het een storing of een bug is. In deze staat heeft de zoekfunctie weinig toegevoegde waarde.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ***

Ik ga ervan uit dat de zoekfunctiesuggesties eigenlijk linkjes hadden moeten zijn en dat het dus een tijdelijke technische onvolkomenheid betreft. Maar of dat ook geldt voor het niet kunnen inzoomen op afbeeldingen bij tabletgebruik, betwijfel ik. Dat lijkt op een keuze. Deze technische kwesties doen afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid. Ook het hamburgermenu is niet zo gebruiksvriendelijk als een traditioneel hoofdmenu. De tekortkomingen in de filteropties en de minder goed leesbare grijze teksten brengen de score nog iets verder omlaag.

Teksten en informatievoorziening ****

Ik denk dat de doelgroep de tone of voice van deze webwinkel waardeert. De service-informatie is zakelijker van toon, maar wel toegankelijk en zeer volledig. De tekst van de algemene voorwaarden is echter saai, gortdroog, lang en ontoegankelijk. En van de stortvloed aan Engelse woorden, en uitdrukkingen en anglicismen (‘Deze stunning short met ruffles komt in een gele kleur met bloemen all over, voor een perfecte festival look!’), vraag ik me af of het zelfs voor de doelgroep niet een beetje too much en over the top is

E-commerce *****

Mijn kleine testbestelling werd de volgende werkdag als brievenbuspakje geleverd. De aankoop en orderafhandeling verliep naar wens. Door omstandigheden was ik te laat om het artikel te mogen terugsturen, dus ik heb de retourprocedure niet kunnen testen. Opvallend is de mogelijkheid om een retourlabel te kunnen kopen voor € 4,95. De gehele site maakt gebruik van een beveiligde verbinding. Er is geen afrekenprocedure in stappen, maar alles staat op één overzichtelijke pagina. De bezorgkosten bedragen een kleine 5 euro en vanaf 75 euro is de bezorging gratis. Je kunt je bestelling thuis of bij een DHL-servicepunt laten bezorgen. Een mooie service is de voorkeur die je kunt aangeven voor het bezorgmoment.

Conclusie ****

Loavies richt zich met een moderne website op een duidelijke doelgroep en doet dat op een volgens mij aansprekende wijze. De site verdient als eindoordeel vier sterren, maar dat is met de hakken over de sloot. Want er zijn wel enkele tekortkomingen die aangepakt zouden moeten worden. Met name de algemene voorwaarden en de werking van filters en zoekfunctie verdienen echt een make-over. Daarnaast zijn er diverse kleinere verbeterpuntjes, onder andere wat de teksten betreft. Maar al met al is Loavies.com/nl een heel behoorlijke middenmoter die op sommige punten zelfs tot voorbeeld kan zijn voor andere winkels.