Twinkle | Digital Commerce

E-commerce zonder webshop

2018-05-31
1000562
  • 4:10

Het is misschien de droom van veel ondernemers: alle activiteiten in je bedrijf uitbesteden zodat het vliegwiel vanzelf draait, op stoom gehouden door af en toe een goed idee, nieuw product of slimme inkoopdeal. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Je kunt tegenwoordig nagenoeg alles uitbesteden en zelfs een internationale online retailer worden zonder eigen webshop.

Zoals bekend proberen nagenoeg alle grote retailers zich om te vormen naar een marktplaats. Ze geven anderen de mogelijkheid producten op hun platform aan te bieden. Hiervan maken, zeker in Amerika, steeds meer online retailers gebruik; zij kiezen niet meer voor een eigen webshop. Heb je als online retailer nog wel een eigen webshop nodig om succesvol te zijn? Ik ben op onderzoek uitgegaan bij de marktleider en heb een shop geopend op Amazons Marketplace.

Product

Het is direct duidelijk dat je product geschikt moet zijn voor online verkoop. De producten van mijn bedrijf zijn dat niet, want dit zijn met name softwarelicenties. Al snel blijkt dat ik me ook niet druk hoef te maken of onze klanten overstappen. De combinatie producten en diensten is lastig en online verkoop van abonnementen nogal beperkt.

Echter, als we Amazon gebruiken waar het voor bedoeld is, namelijk fysieke producten, dan is er een schat aan mogelijkheden. Productinformatie, reviews, pricing, je hebt toegang tot één van de meest geavanceerde webshops ter wereld. Amazon maakt het invoeren van producten gemakkelijk. Als jouw product al op Amazon beschikbaar is, dan hoef je het alleen op te zoeken en aan te geven voor welke prijs jij het wilt verkopen.

Propositie

Maar ja, waarom zouden mensen dat product bij jou afnemen als het al op Amazon staat? Dit is afhankelijk van jouw positie in de markt. De transparantie van Amazon maakt prijs een extreem belangrijke voorwaarde voor succes. Heb jij de beste inkoopvoorwaarden en kun je de laagste prijs bieden? Dan is verkopen via Amazon zeker interessant.

Maar ook als je fabrikant bent van een uniek product zijn er kansen. Het voordeel van verkopen op Amazon is natuurlijk dat je snel toegang hebt tot grote aantallen bezoekers en dat je niet zelf in een shop of in bezoekers hoeft te investeren. Binnen een dag is jouw product wereldwijd beschikbaar, daar kan geen eigen webshop tegenop.

Onlangs sprak ik ook iemand van een groothandel in producten die zich niet makkelijk laten vervoeren. De USP van zijn bedrijf is dat ze het logistieke proces op orde hebben voor deze lastige artikelen. Als die logistiek het unieke is, dan is verkopen via Amazon of bol.com ook geen gekke optie. De kans dat anderen hetzelfde product aanbieden is klein en daardoor is de kans kleiner dat je op prijs moet concurreren.

Marge

Uiteindelijk willen we als retailers vooral marge. De kosten van een account op Amazon vallen mee, daar hoef je het niet voor te laten. Belangrijker is de afdracht die ze vragen op de omzet. Deze kan variëren van 8 procent tot 45 procent, met een minimum van één euro. Dat is nogal wat. Als je een horloge van 1.500 euro via Amazon verkoopt, dan vragen ze 240 euro aan referral fee. Daar gaat je marge.

Als je een eigen webshop opent, dan is daar een grotere investering mee gemoeid. Deze investering moet je in een aantal jaar terug verdienen. Daarnaast zijn er ook bij een gewone webshop variabele kosten, zoals online paid media en verzending. Deze kosten kunnen nogal eens oplopen.

Gelukkig is het vrij eenvoudig om hier een snelle berekening op los te laten. Daarvoor heb ik de volgende formule gebruikt:

Ten eerste berekenen we de marge uit omzet gegenereerd bij Amazon:

aantal verkochte producten x (omzet per product - kosten Amazon - bijkomende kosten per product)

Vervolgens berekenen we de marge voor een vergelijkbare omzet uit de eigen webshop:

aantal verkochte producten x (omzet per product - (jaarlijkse afschrijving webshop / jaarlijks aantal verkochte producten) - CPO online media - bijkomende kosten per product)

Als de marge op Amazon hoger is dan op de eigen website, dan is de keuze duidelijk. En wat als het heel dicht bij elkaar ligt? Dan kun je er altijd voor kiezen om met de makkelijke weg te beginnen (Amazon) en daarna een eigen webshop te openen. Het is ook mogelijk een hybride model te gebruiken en je producten zowel via Amazon als via een eigen webshop aan te bieden. Dan maak je gebruik van het volume van Amazon en van de merkuitstraling van de eigen website.

Internationalisering

Een andere belangrijke factor in een e-commerce strategie is internationalisering. Misschien heb je een heel succesvolle webshop in Nederland, en wil je de stap maken naar het buitenland. In dat geval lijkt het zeker handig om bij Amazon te verkopen. Jouw producten worden internationaal beschikbaar, je verkent de markt en als het succesvol blijkt, dan weet je precies waar je alsnog een extra webshop kunt openen.

Conclusie

De reden waarom de grootste retailers van Nederland met eigen webshops werken zal grotendeels liggen in de fee die Amazon vraagt. Als je veel producten verkoopt, dan valt de vergelijking sneller uit in het voordeel van een eigen webshop. Ook als je veel aan lokale innovatie wilt doen of een combinatie wilt maken met fysieke retail, dan is een eigen webshop de beste keuze. Mocht je echter een interessant product of idee hebben en dat snel wereldwijd op de markt willen brengen, kijk dan eens naar Amazon, bol.com of Alibaba. Het droombeeld van een bedrijf waarbij alles is uitbesteed is dichterbij dan je denkt!