Twinkle | Digital Commerce

'Bijna helft webshops schiet tekort in retourzendingen'

2018-04-24
1000562
  • 1:45

44 procent van de webshops voldoet niet aan de regels voor retourzendingen. Ze betalen het verschuldigde bedrag niet, niet volledig of te laat terug. Dat meldt de Consumentenbond.

De bond deed retourzendingen bij 200 verschillende webshops. Bij elke onderzochte webshop plaatste de bond drie bestellingen. Vervolgens werden de artikelen binnen de wettelijke twee weken teruggestuurd. Webshops zijn dan verplicht om het volledige aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, terug te betalen. 

Dat deden ze bij lange na niet allemaal, zo ondervond de bond. Ruim één derde, 32 procent, van de webwinkeliers betaalde minimaal één van de retourgestuurde bestellingen niet of te laat terug. Vijftien e-tailers betaalden bij alle drie de geplaatste bestellingen niets terug, en in enkele gevallen duurde de terugbetaling meer dan honderd dagen. 

Verzendkosten

In 2016 deed de Consumentenbond ook al eens onderzoek naar de retourzendingen bij webwinkeliers. Toen bleek dat 32 procent van hen bij minstens één van de geplaatste bestellingen niet voldeed aan het terugbetalen van de verzendkosten. Nu is dat 22 procent. Webshops zijn bij retouren verplicht de verzendkosten terug te betalen.

Beboet

Eind 2016 werden verschillende webshops nog beboet omdat ze de terugbetaalregels aan hun laars lapten. Onder andere T.O.M, Coolcat en Bever werden fors beboet. T.O.M was de eerste die een zogeheten terugbetaalboete kreeg. De verkoper van fietsen en sportaccessoires moest 500 duizend euro betalen. Ook Bever, Coolcat en Kiesdejuistesportbh.nl moesten later boetes betalen. De boete voor Bever werd een jaar later na een rechtsgang verlaagd.

Geen Gedoe Garantie

Om webwinkeliers te laten beloven dat ze zich aan de wettelijke garantieregels houden, startte de Consumentenbond in samenwerking met Thuiswinkel.org enkele maanden geleden de Geen Gedoe Garantie. In een campagne moedigden zij consumenten aan om e-tailers zich op te laten geven voor de belofte. Met het initiatief willen de initiatiefnemers dat deelnemers klanten toezeggen duidelijk te zijn in de communicatie over de garantierechten en hen niet van het kastje naar de muur te sturen. Inmiddels hebben 250 e-tailers zich aangesloten bij de Geen Gedoe Garantie.

Lees ook: 'Is de ACM misschien te ver gegaan?' (Twinkle 28-11-2016)