Twinkle | Digital Commerce

‘Betalen voor levering vind ik onzin’

2018-04-10
1000562
  • [interview]
  • 2:49

Ooit begonnen bij Jamby (Just anarchy made by you) van Adam Curry – zeg maar YouTube avant la lettre – verliep het digitale carrièrepad van Martijn van Egmond via Ilse Media en Google naar de fashionsector bij Crocs, Mexx en een aantal jaar bij O’Neil. Van Egmond koos eind 2017 voor een positief product, de fiets, en stapte over naar fietsfabrikant Accell.

Inspiratie

‘Om inspiratie op te doen kijk ik elke dag wel een paar keer op Gizmodo en Mashable, en check ik LinkedIn. Daarnaast kijk ik graag op Farfetch.com: ze hebben er mooie spullen en ik vind het boeiend om te zien hoe ze alles aanbieden. Eigenlijk is shoppen een duale ervaring: het is leuk om iets te vinden en te kopen, maar je leert er in ons vak ook wat van als je ziet hoe anderen hun producten aanbieden. Verder laat ik me graag inspireren door comedy’s en cabaretvoorstellingen, bijvoorbeeld op Netflix. Ik vind het heel verfrissend en het helpt om in m’n werk anders tegen zaken aan te kijken. Ik haal er erg veel creativiteit uit.’

E-commerce

‘Het boeiende aan dit vak vind ik de dynamiek. Het is zó in beweging, er verandert zoveel! Je moet leren te focussen op wat je echt moet doen. Daarom vind ik de interne workflow zo enorm belangrijk. Bekijk elk facet goed, dat geeft inzicht voor je ergens aan begint. Benoem in je interne workflow alle stappen en optimaliseer die vervolgens. Dat vind ik het allerbelangrijkste - naast dat er natuurlijk omzet gegenereerd moet worden.

Een interessante ontwikkeling vind ik microservices. Daarmee kun je continu services toevoegen - of juist weghalen. Het grote voordeel daarvan is schaalbaarheid. Met microservices kun je per land, platform of locatie precies die applicaties gebruiken die op die plek succesvol zijn.’

Shoppen

‘Áls ik shop, dan doe ik dat online. Ik heb ook wel het geduld om tabs open te zetten zodat ik kan zien of de prijzen veranderen. Sommige artikelen koop ik impulsief, bijvoorbeeld Nudie jeans. Bij andere producten oriënteer ik me eerst online. Ik let altijd op de leveringsvoorwaarden; daar wil ik namelijk niet voor betalen, dat vind ik echt onzin. Ik oriënteer me overigens best vaak via de Consumentenbond. Fijn dat er een autoriteit is die advies geeft over producten waar je niks van weet – bijvoorbeeld airfryers. Ik vertrouw erop dat zij échte onderzoeken en reviews hebben, geen fake.’

Vrije tijd

‘Als ik vrij ben, lees ik veel science fiction- en fantasy. Daarnaast spendeer ik tijd met mijn gezin, ik heb een dochter van 3. Ik spreek ook graag af met vrienden en ik heb een Ajax-seizoenkaart, samen met mijn vader. Maar mijn grote hobby is snowboarden. Ik ga één keer per jaar met vrienden op vakantie om te snowboarden en ben al maanden van tevoren bezig met de voorpret, de technieken en nieuwe producten daarvoor; de ontwikkelingen hierin gaan ook razendsnel. En verder ga ik graag met m’n gezin naar Italië: mooi land, lekker eten, zon, temperamentvol, een heerlijke combinatie van ontspanning en cultuur.’

Trots

‘Ik ben trots op het feit dat ik de eerste hbo’er was die indertijd werd aangenomen bij Google in Dublin. Er werken daar vrijwel alleen universitair opgeleiden. Mijn tijd bij Google was echt de kickstart van mijn carrière, dé leerschool voor alles wat ik nu doe.’

Guilty pleasure

‘Ik ben gek op zure snoepjes, rode matjes, weet-je-wel, die niemand lekker vindt. En dan in één keer een hele zak.’