Twinkle | Digital Commerce

Fietskoerier Shyp stopt

2018-03-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

De Amerikaanse Fietskoerier Shyp heeft de stekker eruit getrokken. Dat meldt het bedrijf op de website.

'As of Tuesday, March 27, 2018, Shyp is no longer in operation', staat er snds kort op de webpagina van de voormalige koeriersdienst te lezen.

Vertraagde consumptiegroei

Op LinkedIn gaat ceo Kevin Gibbon verder in op het besluit. Hij noemt vooral de vertraagde consumptiegroei als oorzaak. 'Groei ten koste van alles is een gevaarlijke valstrik waar veel startups in vallen, inclusief de mijne. Dat heeft het doek doen vallen.'

Drastische beslissingen

Shype werd in 2014 gelanceerd in San Fransisco. Nog geen halfjaar later breidde de snel groeiende startup uit naar New York en Miami. Die groei was naar nu blijkt te snel. De dienst kon geen stand houden in die regionen. 'Vorig jaar heb ik drastische beslissingen moeten nemen. We zijn toen gestopt met al onze activiteiten behalve in onze grootste markt San Fransisco. Dit bleek niet genoeg', verklaart Gibbon.

Bij de koeriersdienst, dat in 2015 nog zo'n 250 miljoen dollar waard was, konden klanten via de mobiele app van Shyp pakketjes laten ophalen. Na twintig minuten kwam er een fietskoerier op de stoep om het product in te pakken en af te leveren bij een van de rondrijdende busjes van Shyp.