De frequente vraag van particulieren naar speciale aardappelrassen deed The Potato Company (TPC) uit Emmeloord, ‘the potato capital of the world’, ertoe besluiten een eigen webshop te openen: Aardappeltje.nl.
Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar bijzondere soorten aardappels, aldus Rinske Keuning, verantwoordelijk voor onder andere pr & communicatie van Aardappeltje.nl. ‘De webshop biedt daarom diverse unieke eigen rassen aardappels die allemaal bepaalde resistenties hebben.’ De biologisch geteelde aardappels zijn te gebruiken voor gewone consumptie, maar volkstuinbezitters kunnen in de webwinkel ook terecht voor pootaardappelen, net als mensen die zelf op hun balkon door middel van een kweekzak hun eigen piepers willen telen. De doelgroep bestaat naast consumenten uit horecaondernemers en/of koks die bijzondere aardappelgerechten willen serveren. Innovatief is volgens Keuning dat de webshop eigen aardappelrassen aanbiedt die particulieren zelf kunnen telen. ‘Bovendien onderscheiden we ons daarmee van anderen. Zo verkopen wij onder meer Bergerac, een paars truffelaardappeltje, vol zeer gezonde anti-oxidanten.’ Pootaardappelen zijn vanaf februari 2018 te verkrijgen. De webwinkel voorziet in teeltinstructies en belooft ook recepten te gaan publiceren.
De logistiek en distributie wordt georganiseerd vanuit het eigen pand in de Noordoostpolder. ‘Hiervoor gebruiken we onze eigen verpakkingen, waarin de kwaliteit behouden blijft’, aldus Keuning. Het bedrijf verzendt twee keer per week. ‘Daarnaast hebben wij een aardappelautomaat bij ons bedrijf staan, de Potatomatic, waar consumenten hun bestellingen op elk moment kunnen afhalen.’
Voor marketingdoeleinden maakt de organisatie onder meer gebruik van socialmediacampagnes, free publicity en mailings aan restaurants. De grootste uitdaging is voorlopig het bereiken van potentiële consumenten en het in de markt zetten van de webwinkel voor volkstuinbezitters.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bijzondere piepers: Aardappeltje.nl
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.