Twinkle | Digital Commerce

Freebike: custom made e-bike

2017-11-09
1000562
  • [interview]
  • 1:32

Het omnichannel businessmodel van e-bike leverancier Freebike werkt vraaggestuurd in plaats van productiegestuurd. De dealer krijgt een belangrijke rol, maar de klant bepaalt online hoe zijn nieuwe fiets eruitziet en koopt ’m in de webshop.

Met behulp van een configurator kun je op Freebike.nl zelf je e-bike samenstellen: je kiest het model en dan kun je framekleur, zadel, handvatten, snelbinder, banden en soort accu aangeven. De prijs is bij elke configuratie direct zichtbaar. De fiets, in Nederland ontwikkeld en geassembleerd, wordt binnen drie werkdagen geleverd bij de gekozen dealer.

Het online platform is een initiatief van marktkenners Maarten Akkers (voormalig eigenaar Jan Kooij Tweewielers) en Rob Beset (werkte voor Batavus, Bobike en Eddy Merckx), en investeerder Michiel Koopman. ‘Onze webshop is ook aanwezig bij de dealer in de winkel, op een 22 inch touch screen in een zuil. Daarnaast staan drie fysieke e-bikes waarop ook proefgereden kan worden’, meldt general manager Mariska Slots. ‘Door onze lean and mean organisatie en het IT-platform kunnen we e-bikes aanbieden tegen online prijzen inclusief de expertise van de vakhandel.’ Die op zijn beurt geen voorraad hoeft te houden, maar wel altijd een marge krijgt, omdat de e-bike via hem wordt uitgeleverd. Ook als er thuis op de bank besteld wordt. Bovendien is hij verzekerd van toekomstige onderhouds- en servicewerkzaamheden. Allemaal verschillen met reguliere tweewielerbedrijven, volgens de general manager.

Freebike wordt gepromoot middels social media en SEO, winkelinrichting, pr, events en print advertising. Op dit moment zijn er twee Freebike-winkels. ‘We zijn druk bezig om dealers aan te sluiten’, zegt Slots. Het bedrijf streeft naar een landelijk netwerk. ‘Daarbij moet elke dealer competent en ambitieus genoeg zijn om het concept in zijn regio uit te dragen.’ Er zijn plannen om op korte termijn het assortiment uit te breiden.