Bedrijven die op zoek gaan naar een A/B-test oplossing lopen vaak vast op dezelfde vraag: welke oplossing is geschikt voor welk CRO maturity niveau? Ofwel: welke functionaliteiten heb je nodig als je begint met A/B-testen en met welke oplossing kom je het beste uit de voeten in een grote organisatie met CRO volledig in het DNA? Op basis van onderzoek van Webanalisten.nl naar de status van CRO en A/B-testen in Nederland en de kennis van de CRO specialisten van Online Dialogue is er een antwoord geformuleerd.
Tekst: Ton Wesseling
Starters
In deze situatie is in een organisatie gemiddeld één iemand verantwoordelijk voor conversion rate optimization (CRO). Deze persoon doet de operatie zelf en/of ondersteunt een aantal enthousiastelingen om hierin zelfstandig te worden. Op dit niveau is er vaak veel positieve aandacht voor CRO en bewijs-gedreven werken, maar ontbreken de capaciteit, de strategie en/of het budget om dit structureel op te zetten.
Van starters tot teams
Er is een dedicated team van CRO specialisten opgezet, of er staat een multidisciplinair CRO team. De kwantiteit van het testproces neemt toe en men wordt zich langzamerhand bewust van andere issues: het belang van een centrale library met alle inzichten en het verdiepen van de maturity op kennis en ervaring. Als je binnen dit niveau valt, en net begint te investeren in CRO, ben je niet op zoek naar een (te) dure tool die je overvalt met functionaliteiten. Wel moet deze tool je de mogelijkheid bieden om met je mee te groeien als je jouw test-output opschaalt. Deze categorie tools is voor bedrijven die al wel investeren in conversieoptimalisatie, maar die zoals elke volwassen CRO organisatie hun budget (75 procent of meer) vooral willen uitgeven aan mensen, vaardigheden, processen en methoden om een grotere impact en ROI te leveren.
Van teams tot organisaties
Op dit niveau is elk productteam zelfstandig aan het optimaliseren, waarbij het wordt ondersteund door het centrale CRO team dat de processen bewaakt, verbetert en alle kennis centraal beheert. De organisatie bereikt het niveau waarbij de overkoepelende klantinzichten gaan leiden tot productinnovatie en nieuwe proposities. CRO is niet langer een silo binnen het bedrijf (zoals in niveau 1), maar zit in het DNA van de organisatie.
Een goede tool is niet alles
Kies de tool die bij jouw organisatie op dit moment past, een tool die nog even mee kan groeien, maar wees ook niet bang om weer over te stappen zodra je volwassener wordt in online experimenteren. En blijf onthouden: de tool is belangrijk – maar mag echt maximaal 25 procent van je optimalisatiebudget verbruiken. De rest van het budget moet gaan naar support/goede mensen die met de tool het verschil maken.
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, managing partner bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Lees in het volledige artikel op http://anali.st/welkeabtesttool welke tools bij welk maturity niveau passen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Neem de juiste A/B testing tool
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.